Apr 27th, 2012 | By | Category: 2012-04 apr, Recension

Omslag till Krakornas festAv George R. R. Martin
A Feast for Crows 2005
Översatt av Louise Thulin
Forum 2012
ISBN 978-91-37-13769-8, 736 sid

George R.R. Martins A Feast for Crows är fjärde delen i världens just nu mest uppmärksammade fantasyserie Sagan om is och eld har slutligen kommit i svensk översättning med titeln Kråkornas fest.  Det är tredje gången försökt sig på en svensk översättning av serien. Tidigare har den påbörjats och lagts ned två gånger. Att branschen nu tror att det ska gå bättre beror antagligen på att HBO:s hyllade tv-serie Game of Thrones är baserad på böckerna i Sagan om is och eld. Denna serie spelades in i Nordirland, Malta och Marocko. Första avsnittet sändes den 17 april 2011 i USA. Avsnitten har kostat mer än 312 miljoner kronor att spela in). Serien hade premiär i Skandinavien (Canal+) den 4 maj 2011.  Den 22 februari 2012 fick serien svensk premiär då Sveriges Television visade första avsnittet.

Serien utspelar sig på den fiktiva kontinenten Westeros (inte i Västerås), oftast kallad De sju konungarikena. Stark (spelad av Sean Bean) bekymras av rykten från muren i norr då han får besked om att hans mentor Jon Arryn dött och att kung Robert Baratheon (Mark Addy) är på väg till Winterfell. På andra sidan havet smider exilprinsen Viserys Targaryen ( Harry Lloyd) planer för att återerövra De sju konungarikena. Serien har blivit en osannolik framgång.

Kråkornas fest inleds med att osäker vapenvila råder århundraden av bittra strider. Blott åttaårige Tommen regerar i Kungshamn under överinseende av sin mor, den maktgalna Cersei Lannister som har många liv på sitt samvete. Baksidan tar i med orden ”Tiden är kommen för de visa och de ärelystna, för de starka och de svekfulla, för ädlingar och ofrälse, för magiker och mördare, för de rättrogna och de fredlösa. De mänskliga asätarna är inte sena att samlas och nya intriger uppstår och farliga allianser bildas när krafter från det förflutna dyker upp igen i spåren efter strider och kaos, beredda att än en gång ta upp kampen om järntronen.  Till kråkornas fest är många inbjudna men bara ett fåtal överlever.”

Här förekommer personer vi tidigare träffat på. Två ätter är synnerligen framträdande och nästan patologiskt misstänksamma mot varandra. Martin är skicklig när det gäller att skildra de olika karaktärerna och deras själviska maktspel. Men personerna är många så den förteckning över olika personer och ätter som finns i slutet av boken är absolut nödvändig.

George R.R. Martin (född 1948) började redan som barn skiva han historier om monster som han sålde till sina kamrater. Efter examina i journalistik arbetade han som collegelärare. Sedan  1979 är han författare på heltid. Förutom böcker skriver han manus till filmer och tv-serier. Han arbetade i tio år i Hollywood, är en inbiten schackspelare och samlar på tennsoldater, speciellt medeltida riddare. Han är bosatt i Santa Fe, New Mexico med hustrun Parris och två katter.

ÅSA PETTERSSON

George R R Martin

George R R Martin. Foto Karolina Webb