Oct 23rd, 2018 | By | Category: 2018-10 okt, Recension

Omslag till Konstiga husetAv Agatha Christie
Crooked House, 1949
Översatt av Lisbeth & Louie Renner
Bookmark, 2018
ISBN 978-91-88745-16-3, 248 sidor

Förlaget Bookmark fortsätter kulturgärningen att ge ut Agatha Christies böcker i svenska nyöversättningar. En av de senaste utgåvorna är Konstiga huset som handlar om kåken Tre Gavlar i ett av Londons rikaste områden tre generationer av familjen Leonides bor. All glädje och harmoni försvinner när patriarken, den omåttligt rike Aristide, dör och det står klart för släkten att någon i familjen är en mördare. Man misstänker hans femtio år yngre änka men efterhand står det klart att fler än hon har hemligheter.

Som alltid en välskriven och intrikat historia från Agatha Christies penna.

christie agatha 1937Konstiga huset utkom ursprungligen år 1949 och är en av de böcker Agatha Christie gillade mest av sina alster. Upplösningen är så pass kontroversiell att hennes amerikanska förlag ville att hon skulle skriva ett nytt slut. Detta vägrade hon.

Boken filmades 2017 med bland andra Glenn Close, Gillian Anderson och Christina Hendricks i huvudrollerna, samma år som Mordet på Orientexpressen åter blev film. I år sändes också en miniserie baserad på Christie-klassiker.

Agatha Christie föddes 1890 i Torquay i grevskapet Devon. Under uppväxten bodde hon i både England och Frankrike och som ung vistades hon ett år i Kairo. 1920 publicerades hennes debutroman, En dos stryknin där hennes belgiske detektiv Hercule Poirot dök upp för första gången. Fram till sin död 1976 skrev hon över 80 detektivromaner och noveller. Agatha Christie är översatt till över hundra språk och är fortfarande den författare som sålt flest böcker i världen efter Shakespeare.

REDAKTIONEN