KONSTEN ATT DÖDA Så skriver du en kriminalroman

Apr 4th, 2011 | By | Category: 2011-4 april, Recension

Omslag till Konsten att dödaAv Sören Bondeson
Ordfront 2011
ISBN: 978-91-7037-538-5, häftad 192 sidor

Egentligen borde undertiteln vara ”Så skriver en redan etablerad författare en roman enligt mina riktlinjer”.

Han har mycket starka åsikter om vissa bästsäljande författare som han menar inte är författare alls. Det är bättre att sälja sämre, för det gör han själv, men han var i alla först med att producera sig som både poet och kriminalförfattare. Han började sin karriär som mentalskötare, arbetade vidare som jordgubbsplockare, husbyggare och taxichaufför och vid sidan av sysslat med människosmuggling. Numera försörjer han sig genom att leda skrivarkurser. Jag förvånas icke av att han utkommer på Ordfront.

Sören BondesonDet viktigaste, menar han, är inte att skriva en spännande bok. Din kriminalroman ska lära läsaren något om samhället.

Jag är benägen att citera Rellingen, men det är väl bäst att låta bli.

I sin bok använder han exempel från egna romaner och ur texter av Åsa Larsson, Jens Lapidus och Tove Klackenberg, som alla gått hans kurser. De är alla författare som i sin gärning överträffat sin lärare när det gäller att skaffa sig läsare, men här tar Bondeson itu med deras alster, bryter ner dem och förklarar hur de kunde bli bättre.

Nu dyker Rellingens ”Fan tro’t” upp igen.

Min åsikt är att man kan skriva kriminalromaner utan att peka ut att man vill ha ett samhälle som går i en speciell riktning, i synnerhet om riktningen som utpekas inte är åt det håll majoriteten av valmanskåren vill gå.

Det har kommit en hel del kurslitteratur om hur man blir kriminalförfattare på sista tiden. Bland de mer lättfattliga är den lärobok som framlidne Olov Svedelid fick utgiven postumt härom året.

KJELL E GENBERG

Taggar: , , , ,

  Relaterade poster:
Fatal error: Call to undefined function wp_related_posts() in /home/dastnu/public_html/wp-content/themes/branfordmagazine/single.php on line 22