KOMMISSARIE MAIGRETS PARIS Om Paris i Georges Simenons romaner

Dec 28th, 2014 | By | Category: 2014-12 dec, Recension

Omslag till Kommissarie Maigrets ParisAv Anita Limare
Carlssons, 2014
ISBN 978-91-7331-658-3, 218 sidor

Kriminalintuitionens franskspråkige mästare Georges Joseph Christian Simenon anlände till Paris i december 1922, nitton år gammal, från födelsestaden Liége i Belgien där han kom till världen den 13 februari 1903 (han avled i Lausanne i Schweiz 4 september 1989). Hans skrockfulla moster ändrade datumet till den 12. Han började sitt yrkesliv som bagarlärling och bokhandelsbiträde innan han hamnade som skribent på lokaltidningen Gazette Liège. När Georges kom till den franska huvudstaden började han publicera sig under olika pseudonymer och han var mycket flitig. Från 1923 och tio år framåt skrev han över 200 böcker och 1931 kom han på den sedermera legendariske kommissarie Maigret. Efter tre år hade han författat nitton romaner om denne och sedan tog han paus fram till 1942 då det kom nya Maigretberättelser. Ur den produktionen finns strax under 80 titlar på svenska.

Anita LimareTV-dramatikern Anita Limare, som under årtionden bott och arbetat i Paris, har skrivit en trevlig och faktarik bok om de miljöer Georges Simenon använt sig av i sina romaner om Jules Maigret och hans matlagande hustru. Limare har gått på jakt efter de platser som beskrivs i romanerna men finner att Simenon inte alltid varit så exakt när det gäller placeringen av mordplatser och vattenhål. Det Paris han berättar om fanns i mellankrigstiden och är kanske mer en känsla än en precis redogörelse. Det har inte hindrat Limare i hennes sökande som hämmats av stadens förändring och kanske också av att flera av romanerna skrivits i USA och på andra platser och därmed gjort minnesbilderna diffusa och försedda med ett nostalgiskt skimmer.

Historierna om Maigret har en närvaro och en berättarteknik som genast slår an den ton Simenon vill använda sig av genom hela romanen. Man kommer snabbt in i händelseförloppet och de planteringar han gör finns i detaljerna kring de personer, platser och ting som ger berättelsen liv. Han skrev ofta om sitt grannskap och dess barer, krogar och människor. Fast inte alltid på metern exakt och ibland med annorlunda namn på hotell, krogar och etablissemang.

Det påstods ofta att Simenon inte var en litterär skribent men det tycks inte ha påverkat åsikterna om honom negativt, inte heller att han kom att bli en av världens mest sålda och lästa författare. I stället beundrades han av många av sina samtida författare som ofta klandrade andra för att ”göra det lätt för sig”.

Kanske berodde det på att han fått rådet att undvika det litterära från rätt person. Den litterära redaktören Sidonie-Gabrielle Colette på tidskriften Le Matin tyckte att han som novellskribent uttryckte sig utsirat, mångordigt och tungt. ”Det är för litterärt, alltid för litterärt” sa hon och han bestämde sig för att alltid skära bort sådant i fortsättningen.

Det är kanske detta som fick Simenon att skapa ett eget fiktivt Paris där det inte var nödvändigt att alla gatunamn och gatunummer stämde med verkligheten. Bara det stämde med berättelsen fick det bero. Det var ju inte heller Simenons avsikt att vara kartograf, han ville skildra människor och Maigrets förhållande till människor. Sådant kunde ha beskriva med det begränsade repetitiva ordförråd (cirka tvåtusen ord) han använde sig av. Ingen skulle behöva hejda läsningen för att slå upp ett ord när de var mitt uppe i hans roman.

Anita Limares Kommissarie Maigrets Paris berättar livfullt om platserna där Maigret tänt sin pipa och löst ett mord och om de platser där Simenon tänt sin snugga och funderat ut bakgrunden till dessa mord. Händelser som inträffat i Simenons närhet förflyttades snart till Maigrets verklighet. Det blir ett slags hatverksmässigt växelbruk när andra bokprojekt bryts mot lusten att återta historier med Maigret som huvudperson.