Sep 10th, 2009 | By | Category: 2006-2, Recension

Av Jan Smith
The Black bird papers 2004
Översatt av Björn Linné
Norstedts 2006

En Nobelpristagare och professor vid ett litet universitet i gränstrakterna av Vermont och New Hampshire som gillar att trava runt i skogen finner tusentals döda koltrastar.

Han försöker ta reda på vad som har hänt dem – och det är inte fågelinfluensa, den saken är säker. Han kommer naturligtvis hemligheten på spåren och mördas brutalt. In på scenen i en snabb sportbil kommer professorn bror som passande nog är FBI-agent och livet igenom haft komplex för sin briljante storebror.

Ibland hamnar man i en alldeles speciell sits som recensent. Man är inte överdrivet förtjust i författarens skrivande, men man skulle ändå kunna tänka sig att läsa fler böcker av honom. Vad beror det på? Först och främst kanske det faktum att det här är ett debutverk. Det kan, och bör alltså, bara bli bättre. Men också att historien trots allt har någonting. Koltrastrapporten har god amerikansk spänning. Han bygger skickligt upp historien. Vid ett tillfälle slår han perfekt dramaturgiskt helt om och spänningen trappas ytterligare upp. Det är ett gott hantverk helt enkelt.

Men … Det finns plumpar i protokollet som obarmhärtigt avslöjar den amerikanska sexsåpans påverkan på och undergrävande av äkta känslor. Låt mig ge en exempel på hur författaren misslyckas med att känna in en stämning. När svågern och FBI-agenten först träffar broderns förtvivlade hustru efter professorns försvinnande är hans kommentar: ”Hennes ögon var svullna. Den svarta kjolen slutade alldeles ovanför knäna och blottade en par vackra ben som kunde göra de flesta kvinnor avundsjuka …”

Det finns ytterligare en rad exempel som gör att man uppgivet riskerar att förpassa boken till gubbsnuskarkivet ganska tidigt i läsandet. Kommentarer i stil med den man relaterade sänker direkt trovärdigheten för författaren, och jag begriper inte att inte någon av alla de förlagsmänniskor och vänner som Ian Smith tackar på ett särskilt blad längst bak i boken försynt har kunnat hjälpa honom med dessa skönhetsfläckar. Då hade det kunnat vara en riktigt bra thriller. Dessutom är koltrasten min favoritfågel.

PER ERIK TELL