KOKA BJÖRN

Oct 5th, 2017 | By | Category: 2017-10 okt, Recension

Omslag till Koka björnAv Mikael Niemi
Piratförlaget, 2017
ISBN 978-91-642-0518-6, 451 sidor

I Koka björn  har Mikael Niemi förvandlat  prosten, väckelsepredikanten, författaren, botanikern och helnykteristen Lars Levi Læstadius (1800–1861) till en norrbottnisk Sherlock Holmes. Allt utspelas sommaren 1852 i byn Kengis där både samer och tornedalingar grips av prostens andliga väckelse. I denna ljuva blomstertid försvinner en vallpiga och folket i bygden, inklusive länsman, är övertygade om att hon fallit offer för en slagbjörn. Den måste förintas och människorna ger sig ut på jakt.

Men Lars Levi Laestadius, som Niemi beskriver som en klok och oerhört sympatisk person, tror annorlunda. Han anar att en ond människa, en som inte tror på hans väckelsearbete, ligger bakom och tillsammans med den blyge och något tafatte samepojken Jussi startar han en egen utredning. Under den stöter han på motstånd från alla som är övertygade om att ett djur är den skyldige. Dessa personer utmålas som ohederliga eller löjliga. Laestadius motargument är logiska men stämmer ganska illa med tidens uppfattningar. Fast i en hjältesaga får man acceptera detta. Efterhand skiftas också fokus mer till Jussi. I början är han bara ett bihang men under de litterära diskussionerna med prosten växer han som människa och känner att hans liv, som en gång varit som mörkt och tomt, har ett värde. Honom använder Niemi till att forma bilden av Laestadius som ju också hade samiskt ursprung. Eller lapskt som författaren använder eftersom det nya ordet var närmast okänt i mitten av 1800-talet.

Mikael Niemis språkliga förmåga är det inget fel på och hans berättarkonst spänner från spänning, komik och djupsinne till ren lust. I synnerhet märks detta i naturskildringarna.

Under hela berättelsen, hur galen och crazybetonad den ter sig på sina ställen, ligger ett stråk av tungsinne som på sätt och vis ger stadga.

Per Mikael Niemi (född 1959) kommer själv från Pajala där Kengis ingår. Han skrev dikter och noveller som ung och hade en dröm om att bli författare. Efter att ha arbetat i skolvärlden debuterade han 1988 med diktsamlingen Näsblod under högmässan och fortsatta sedan att skriva lyrik, dramatik och prosa. Hans stora genombrott kom med boken Populärmusik från Vittula (2000) som belönades med Augustpriset.

Michael Niemi

Michael Niemi. Foto Peter Knutson