Oct 25th, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till Kodnamn VerityAv Elizabeth Wein
Code name Verity 2012
Översatt av Carina Jansson
Gilla Böcker 2013
ISBN 978-91-86634-45-2, 337 sid

Det här är en ungdomsbok som mycket väl kan läsas av vuxna, skriven av den erfarna amerikanska ungdomsboksförfattaren Elizabeth Wein. Den utspelas krigsåret 1943 då den kvinnliga brittiska agenten Queenie grips av Gestapo i det av Tyskland ockuperade Frankrike. Hon torteras av tyskarna för att avslöja de hemligheter hon känner till och till sist ger hon efter och börjar skriva ner det hon vet om brittisk underrättelseverksamhet.

Elizabeth WeinHon skriver en hel del om Maddy som var pilot på det flygplan som förde henne till kontinenten och fångenskapen och ur de från början rätt fragmentariska anteckningarna reser sig en smått skakande berättelse om två kvinnors vänskap som tog sin början på en militärbas i Kent där de två träffades under utbildningen till radiooperatörer.

Queenie är till att börja med en undanflyende gestalt. Man har hela tiden känslan av att hon trots alla avslöjanden har dolt något för väninnan och därmed också för läsaren. Att vara soldat med ett hemligt uppdrag har sina sidor och att dessutom vara kvinna gör det hela ännu mer komplicerat. Intrigen i denna blandning av brevroman och vanlig roman är subtil och det tar sin tid innan allt klarnar. Egentligen gör det detta först när författaren låter Maddy ta över berättandet och för boken till ett rätt överraskande slut.

Den patriotism som emellanåt skiner igenom kan för dagens människor kännas lite unken men då bör man tänka på tiden och dess propaganda. Man kan också irriteras på att Elizabeth Wein – född 1964 – berättar alltför mycket om allt som rör flygplan, men det är samtidigt förståeligt när man får veta att hon har pilotlicens och är mycket intresserad av allt som rör flygning. Det där med ”Kill your darlings” är ett råd som inte alltid är så lätt att lyda.

L. MAGNUSSON