KODER, KRYPTON OCH DOLDA BUDSKAP

Oct 31st, 2017 | By | Category: 2017-10 okt, Recension

Omslag till Koder krypton och dolda budskapAv Clas Svahn
Semic, 2017
ISBN 978-91-552-6375-1, 365 sidor

För att du ska kunna läsa detta har du genom att klicka på en ikon satt igång ett gäng av koder som skickar dig rätt. Det är snälla koder som hjälper dig att hitta rätt men koder kan också stänga dig ute, till exempel om du glömmer din portkod. I de flesta koder ingår siffror och det har skapat en helt egen ”subkultur”, numerologi som menar att olika tal har en helt annan mening är bara siffror. Talet 666, som kommit att betyda djävulen, är ett sådant. Svahn tar upp detta i ett av sina delkapitel.

Clas SwahnDet som jag finner intressantast i en bok vars helhet är intressant handlar om det engelska kryptocentret Bletchley Park där man lyckades knäcka de olika tyska chiffer som tillverkats av maskinen Enigma. De första ledtrådarna serverades av polska vetenskapsmän men mesta delen av framgångarna stod den excentriske britten Alan Turing för. Det påstås att hans arbete förkortade andra världskriget med minst två år.

Men Turing var inte det enda geniet i dessa kretsar. 1940 lyckades den svenske matematikern Arne Beurling knäcka tyska krigskoder på bara ett par veckor. Turing hade stora specialtillverkade maskiner till sin hjälp medan Beurling klarade uppgiften med hjälp av enbart penna och papper och med ett begränsat underlag krypton.

Boken innehåller många roliga episoder, både moderna, kontemporära och framtida (Svahn är ordförande i Riksorganisationen UFO-Sverige). Rosettestenen, som nu står på British Museum i London, hade en inskription som fick tidens stora tänkare att klia sig i huvudet. Den hittades 1799 av Napoleons soldater i Egypten och kom att bli viktig för hur de urgamla hieroglyferna skulle tolkas. Vetenskapen misslyckades i 20 år att läsa vad som stod i den mest svårförstådda delen av stenen. Men 1822 lyckades fransmannen Jean-François Champollion med konststycket och nu vet vi att texten är ett dekret utfärdat av år 196 f. Kr. av Ptolemaios V Epifanes.

Här finns också stycken om hur filmskapare gömmer koder i sina rullar och om hur en mördare åstadkom en så knepig avslöjande kod om sin identitet att han fortfarande är på fri fot. Språk kan också använda som ett slags kod. Svahn berättar om hur USA använde soldater ur den inhemska urbefolkningen navajo bl. a. som orderförmedlare under kriget i Stilla Havet. Japanerna lyckades aldrig klura ut hemligheterna.

Clas Svahn föddes 1958 och arbetar som journalist på Dagens Nyheter, har skrivit mer än ett tjog böcker ofta om det okända i rymden.

LEIF PETER JONSSON