Aug 9th, 2011 | By | Category: 2011-8 aug, Recension

Omslag till KobranAv Frederick Forsyth
The Cobra 2010
Översättning Helena Sjöstrand Svenn och Gösta Svenn
Albert Bonniers Förlag 2011
ISBN 978-91-0-012559-2, 390 sidor

Frederick Forsyth är outtröttlig. Schakalen kom redan 1972 och sedan dess har det blivit ytterligare 13 romaner, två novellsamlingar och en biografi.

I den senaste spänningsromanen Kobran tar han sig an de internationella kokainkartellerna. USAs president får för sig att göra en insats för att sätta stopp för kokainsmugglingen och den hårdföre Paul Devereaux får uppdraget. Kokainsmugglingen klassas som terrorverksamhet, och därmed blir alla medel tillåtna för att bekämpa kokainkartellerna överallt i världen och med nyaste teknik. Det dröjer inte länge innan blodet börjar flyta i strida strömmar. Läsaren tas med ut på världshaven och in i Västafrikas träskartade kustområden och till Hamburgs och Rotterdams vidsträckta hamnområden liksom till Milanos drogbelastade förorter.

Forsyths tidiga böcker väckte debatt, Schakalen om internationell terrorism och Krigshundarna om fenomenet legosoldater. Kobran ger inget nytt i debatten om hur man kunde komma tillrätta med kokainets utbredning. Därför kan del vara lämpligt att även läsa reportageboken Kokain, av journalisterna Lasse Wieruo och Erik de la Reguera. Även den är spännande på sitt sätt och sedan vet man det mesta om hur kokainhandeln fungerar i en drogtörstande och korrupt värld. Och har dessutom underlag för att fundera över hur man kan komma tillrätta med kokainproblemet. Forsyth har tagit litet lätt på researchen för detta verk.

Frederick Forsyth var en av dem som skapade den moderna spänningsromanen. Kobran är inte en av hans bästa böcker, men visst är den bra och boken är svår att lägga från sig ända fram till det överraskande men något påklistrade slutet. Den som vill läsa hans bästa kan plocka fram hans tidiga verk ur bokhyllan.

SVERKER NYMAN

Frederick Forsyth

Frederick Forsyth. Foto Bengt af Geijerstam