KNUTBY

Feb 25th, 2020 | By | Category: 2020-02 feb, Recension

Omslag till KnutbyAv Jonas Bonnier
Albert Bonniers Förlag, 2019
ISBN 978910018093-5, inbunden, 350 sidor

Recensionen av Jonas Bonniers Knutby kan kanske tyckas något senkommen då – när detta skrivs – årets stora bokrea 2020 startar om någon dag. Högar av Knutby-böcker finns redan på plats bland annat på Akademibokhandeln. För spenderade 79 kronor behöver man inte längre sväva i ovisshet om hur Knutbydramat kunde hända. Hur man kunde gå från hoppfull gemenskap till mord. I denna, som det heter, laddade, drabbande roman baserad på det som hände i Knutby.

Får vi då veta mer än vi redan visste om Helge Fossmo, Åsa Waldau och de andra personerna som har blivit välkända namn för svenska folket?

Kanske. Det här är en berättelse om en grupp vanliga människor som lever på tro, hopp och kärlek och drömmer om ett jordiskt himmelrike. Den där treenigheten som tjänade helt andra syften. Familjen Forsman flyttar till Knutby i Uppland Sommaren 1997, redo för sina nya liv i Filadelfiaförsamlingen ledd av Eva Skoog (Åsa Waldau). Under sju år skapar ett fåtal personer och familjer ett nät av erotiska maktrelationer som ofrånkomligt utmynnar i tragedi.

Ett utdrag ur boken kanske ger en liten insikt i vad den tar upp, i form av sexuell njutning inom någon slags gudomlig sfär: ”Hon bad honom berätta vad Herren tyckte och tänkte, och han kunde hålla på i timmar. Liksom han kunde skänka henne njutning, ge henne explosiva orgasmer. Men då var hon inte Eva Skoog, då var hon Tirsa, Jesus jordiska brud, på samma sätt som han inte var Sindre (Helge Fossmo) utan bara hennes himmelska makes händer och fingrar.”

Jonas Bonnier, född 1963, är en flyhänt författare. Han debuterade med Prinsessan och halva kungariket och har sedan dess gett ut ytterligare sju romaner. Helikopterrånet (2017) blev av Svenska Dagbladet utnämnd till årets bästa svenska deckare. Expressen skrev: ”Läs och lär, deckarfabrikanter.” Aftonbladet konstaterade att boken var en makalöst spännande, nästan osannolik historia.

Liksom Helikopterrånet så baseras Knutby på verkliga händelser. Aftonbladet skrev i en recension att boken ”hukar bara i skuggan av alla de fackböcker, reportage och dokumentärer som redan har gjorts. I skuggan av verkligheten, frestas man att säga.”

Den här recensenten frestas att hålla med. Men det är en läsvärd bok.

PETER OLOFSSON

Jonas Bonnier