Sep 24th, 2014 | By | Category: 2014-09 sept, Recension

Omslag till Knud den storeAv Hanne-Vibeke Holst
Knud, den store, 2013
Översatt av Margareta Järnebrand
Albert Bonniers Förlag, 2014
ISBN 978-91-0-014170-7, 535 sid

Jag kan tänka mig att det är rätt många som undrar vem Knud Holst var, vilket väl beror på att vi i Norden inte är så intresserade av vad som händer på litteraturfronten i våra grannländer.  Han var under 1960-talet en av Danmarks mest berömda författare, en erkänd diktare som både blev hyllad och omskriven för skandaler i sitt liv. Ett liv som inte blev så långt. Han vandrade på jorden mellan 1936 (född den 15 april) och 1995 då han avled den 18 augusti. Han gifte sig 1958 med Kirsten Holst, också känd dansk deckarförfattare med vilken han fick tre döttrar, en av dem Hanne-Vibeke som föddes 1959. Det blev skilsmässa mellan Knud och Kirsten 1979 men Hanne-Vibeke växte upp och blev mycket uppburen författare. Nu har hon skrivit en biografisk roman om sin far, den nu så bortglömde poeten. I boken kallar hos sig Hanne-Vip.

Knud föddes i ett fattigt lantarbetarhem i Østvendsyssel på Nordjylland, en uppväxt som fick honom att känna sig som underklass hela livet. Men hans lärarinna lade märke till att han hade läshuvud, något som gjorde att han kunde briljera inför klassen men som också gjorde att han blev mobbad för att vara skrytsam och märkvärdig.

Hanne-Vibeke HolstHan bildar familj och debuterar 1962 med diktsamlingen Dementi som höjs till skyarna som modernistisk och förnyande. Tillsammans med hustru och barn skaffar han ett dyrt hus i Løkken och allt ser ut att gå diktarens väg. Han skriver mer poesi och noveller som får storslagna recensioner, men själv är han inte nöjd. Övriga författare tycks betrakta och behandla honom nedlåtande, som en lantis på dekis som klarar livhanken genom att skriva ”trams” i lokalpressen. Eftersom han har och alltid har haft uselt självförtroende börjar det gå illa. Han förlorar hustrun i en skilsmässa, barnen försvinner och till sist säljs huset exekutivt. Han får flytta in hos bekanta nu tar alkoholen över. Han sitter på lokal och skriver dikter med öl och snaps inom nära räckhåll.

Knuds dröm om att skriva ”den stora danska romanen” med sig själv som huvudperson förblir en dröm. Han har inte disciplin nog för att sådant antagande och förhållandet till spriten gör också sitt till. Dotterns skildring av faderns inträde i Köpenhamns inskränkta litterära värld förklarar till del varför det gick som det gick. Han lyckas aldrig känna sig hemma i den hierarki som alltid uteslöt honom.

Hanne-Vibeke Holst har skrivit en roman som känns som om den har trådar bakåt till Charles Dickens. Samtidigt som det är berättelsen om en far är det också en redogörelse över Danmark under krigsåren och hur landet småningom blev en modern nation. Hon skriver den berättelse som fadern kanske önskade att han författat. Hon beskriver hans storhet men också den löjlighet som verkade vara klistrad vid honom. Han ömkar sig själv och tycks inte kunna anpassa sig till omgivningen, trots den känslighet han ändå tycks ha. Hanne-Vibeke lyckas förmedla komplexiteten hos en härjad man och det känns i hjärtat när hon vid romanens slut berättar om kärleken till fadern som bittert fick uppleva både hustruns och dotterns framgångar som romanförfattare.

Kirsten Holst (1936–2008) hade jag nöjet att träffa vid kongresser i Danmark och i Portimao i Portugal dit hon anlände tillsammans med sin protegé Dan Turéll – en älskvärd och elegant kvinna med humor som tyckte om att prata och dricka goda viner.