Oct 7th, 2019 | By | Category: 2019-10 okt, Recension

Omslag till KnivAv Jo Nesbø
Kniv, 2019
Översättning Per Olaisen
Albert Bonniers förlag, 2019
ISBN 9789100179076, inbunden, 583 sidor

Jo Nesbø gör det mesta bättre. Intrig och dialog, psykologisk skärpa, suggestiva detaljer och oväntade vändningar i berättelsen, ja, nästan allt som en kriminalförfattare kan önska sig.

Så även i Kniv, den senaste boken i serien om den nedgångne men briljante Oslopolisen Harry Hole. Resultatet är en mörkt glödande historia som kretsar kring mordet på Holes exhustru Rakel. Kanske har mordet att göra med den tidigare makens jakt på den notoriske sexualförbrytaren Svein Finne, kanske inte. Hole driver det spåret hårt, men plågas samtidigt av en molande ovisshet om vad han själv gjorde i sitt alkoholrus under mordnatten. Misstankarna mot Finne ger Nesbø anledning att skildra våldtäktsmannens skruvade tankevärld och makt över sina offer på några av de svartaste sidorna i Kniv.

Att det finns karriärpoäng att hämta i polisarbetet, som bedrivs av två konkurrerande delar av den norska polisen, främjar inte sanningssökandet under utredningen av mordet på Rakel. Nesbø plockar satiriska poäng i skildringen av en särskilt inkompetent polischef och låter Hole ta saken i egna händer. Följden blir att kriminalaren bokstavligen hamnar på så djupt vatten att omvärlden inte vet om han någonsin kommer att dyka upp mer.

Kniv är en höggradigt effektiv kriminalroman, med starkt driv och på en stilsäker prosa. I förbifarten får Nesbø också till några snabba penseldrag som gör den norska huvudstaden mer levande än i många andra romaner.

Frågan är ändå om inte Harry Hole börjar närma sig en sorts slutpunkt. Polismannens alkoholism, fysiska och själsliga svackor och allmänna obalans är så omfattande att hans blotta existens framstår som allmänfarlig vårdslöshet. Holes dragningskraft på starka och begåvade kvinnor, ständigt beredda att erbjuda skydd och stöd, kommer dessutom betänkligt nära det parodiska.

Hur imponerad jag än blir under läsningen så är det inte utan att jag unnar Harry Hole en paus för återhämtning – och för att få lite distans till den manliga rock n’roll-myten.

PÄR ALEXANDERSSON

Jo Nesbø