KLINGSOR

Apr 28th, 2014 | By | Category: 2014-04 apr, Recension

Omslag till KlingsorAv Torgny Lindgren
Norstedts 2014
ISBN 978-91-1-305836-8, 194 sid

Den Klingsor Lindgren skriver om är en undantagsmänniska, precis som den namne Hermann Hesse beskrivit i kortromanen Klingsors sista sommar från 1920. Båda dessa män är målare men i övrigt inte alls lika. Lindgrens Klingsor, en man från Västerbottens inland, som luktar tjära och tjusas av konsten men enbart klarar av att måla föremål hör till en ätt av idoga odalmänniskor men vill bryta sig fri. Han lär sig måla per korrespondens och blir fäst vid den kvinna, Fanny, som bevarar hans brev och kommenterar hans verk. Nu ska det skrivas en postum bok om hans liv och Lindgrens verk handlar delvis om de ”vi” som söker efter minsta detalj om honom efter att de sett hans lokala utställning och fascinerats, något de blivit ganska ensamma om.

Torgny LindgrenDet är en berättelse om en man som grundligt överskattar sig själv och utvecklar en filosofi för att rättfärdiga detta. Lindgren berättar om målarmetoder, former och färgers ingredienser lika noggrant som när han talar om mat – och då är det långkok som gäller, något vi känner igen från tidigare böcker av samma penna.

Det har blivit en storslagen satir om ett kanske misslyckat sökande efter konstens innersta kärna. En variant av livet på dess krokiga väg mot evigheten.

Allt börjar när Klingsor hittar ett glas på en snedsågad stubbe i skogen, efterlämnat av en förfader som berusat sig där. Efter att ha stått på stubben i många år har glaset rätat upp sig, anpassat sig, blivit rakt upptill med behållit sin sneda bas. Klingsor får den Lidnerska knäpp som kommer att ge hans liv och konst dess innehåll: Materia lever, men långsammare än människor, vilket skulle bevisa att döden inte finns, att döden är ett bedrägeri. Han bestämmer sig för att måla stilleben som visar föremålens inre liv.

Det är ett invärtes storslaget men i realiteten ett tragiskt livsöde som berättas. Livet är som den smått motbjudande föda som Klingsor livnär sig på, en maträtt som innehåller allt. Samtidigt är det en berättelse om okuvlighet, det som får en människa, en konstnär, att uthärda.