KISS Den osminkade sanningen

Jun 11th, 2013 | By | Category: 2013-06 juni, Recension

Omslag till KissAv Carl Linnaeus
Bokfabriken 2013
ISBN 978-91-87301-02-5

Nä, dra åt skogen, tänkte jag efter att ha läst prologen och ytterligare några sidor, det här är ju en ovanligt bra och skickligt skriven musikerbiografi. Sedan kom jag på att jag associerat alldeles fel – Run for the Hills gjordes ju inte av Kiss utan av Iron Maiden.

Att tiden går, och går snabbt, visas väl av det faktum att det förflutit hela 40 år sedan de judiska grabbarna Gene Simmons (född Chaim Witz) och Paul Stanley (född Stanley Harvey Eisen) bildade gruppen i New York tillsammans med Peter Criss. Trion utökades till kvartett i och med att Ace Frehley kom med. Gruppen hette först Wicked Lester men bytte namn till Kiss efter att först ha diskuterat om de inte kunde heta Fuck.

De inledde karriären i liten skala, genom att spela på pubar och andra mindre ställen i hemlandet. Sedan blev det större och större arenor världen över. Så sent som denna månad framträdde de kvarvarande originalmedlemmarna i Sverige och fick goda recensioner.

Carl LinnaeusCarl Linnaeus, journalist på Sweden Rock Magazine, har jobbat länge med underlaget till boken och har intervjuat de flesta människor som någonsin haft med Kiss att göra och har lyckats väl med att berätta historien om hur en kvartett människor lyckats åstadkomma det som miljoner amerikaner längtar efter – att uppfylla den amerikanska drömmen. Den som absolut vill bli rik och berömd kan bli det. Men det är många kriterier som ska stämma innan det otroliga sker.

Eftersom det tydligt framgår att Carl Linnaeus beundrar Kiss kunde man ha väntat sig att det skulle bli en välsminkad hyllningsbok, men så är inte fallet. I boken framstår de inte helt och hållet som de idoler som PR-folket vill framställa dem som, men i det stora hela märker man författarens sympati trots att han inte sopar deras mindre goda sidor under mattan.

Detta är inte den första biografi som publicerats om det bombastiska rockbandet som hunnit med att göra minst 2000 spelningar världen över och sålt cirka 100 miljoner (!) skivor. De tidigare böckerna om Kiss har emellertid varit ganska tillrättalagda, snudd på censurerade, något som Linnaeus bok absolut inte är. En fördel författaren haft är att han intervjuat bandmedlemmarna ett antal gånger redan innan han började arbetet med boken. Sedan dess har han luskat reda på gamla musiker, turnéledare, låtskrivare, producenter, ex-fruar, flickvänner och fruar och pratat med dem.

Egentligen har intresset för boogierockbandet Kiss aldrig försvunnit men det ökade än mer när originalmedlemmarna återförenades 1966 och drog ut på turné igen. Gruppens/varumärkets publik tillhör nu alla ålderkategorier.

Linnaeus berättelse om det närmast mytologiska bandet är lätt att läsa med korta kapitel och allt beskrivet i kronologisk ordning. Bandet har inte alltid dansat på rosor i sina platådojor och boken ger en känsla av autenticitet genom den berg- och dalbana som skildras. Kul också med det rikliga bildmaterialet.

MONICA SVENSSON