KENT ANDERSSON En berättelse om skådespelaren, dramatikern och poeten Kent Andersson

Sep 19th, 2018 | By | Category: 2018-08 sep, Recension

Omslag till Kent AnderssonAv Anders Wällhed
Lindelöws Bokförlag, 2018
ISBN 978-91-87291-54-8, 335 sidor

Detta är pocketversionen av Jag söker en människa Minnesbok om skådespelaren, dramatikern och poeten Kent Andersson av hans vän och kollega Anders Wällhed. När den boken kom ut för fyra år sedan skrev Kjell E. Genberg bland annat följande i Dast:

Anders WällhedSista gången jag träffade Kent Andersson (1933–2005) var strax innan han återvände till Göteborg efter sin tioåriga sejour i Stockholm. Jag stod och krängde böcker på Världens längsta bokbord på Drottninggatan när han plötsligt dök upp. Vi gick genast in på Restaurang Rydberg för att över några glas tala om gamla bekanta och om gemensamma minnen från mina övernattningar i hans lägenhet i Göteborg. Vi skildes åt med ömsesidiga försäkringar om att snart ses igen. Så blev det inte.

Wällhed skriver i sin vänbok om Kent, att han var synnerligen lätt att umgås med men att det var svårt att bli en nära vän. Den sköld av integritet han bar var ogenomtränglig och så uppfattade också jag honom. Ändå fanns där en påtaglig vänlighet och människointresse. Att vi blev bekanta berodde på att min hustru Birgitta (1940–2009) tidigare varit gift med skådespelaren Morgan Andersson (inte släkt) som tillsammans med Inger Heyman umgicks i Kents kretsar. Jag hade hört talas om den märkliga publikkontakt mannen hade, den som sträckte sig långt utanför scenkanten. Fast jag fick uppleva den. Vi promenerade några hundra meter längs Skånegatan och på den korta sträckan hejdades Kent ett otal gånger av människor som ville hälsa och säga uppmuntrande ord. Däremot upplevde jag aldrig det som min hustru Birgitta berättat: att det kom någon som sa ”den och den lånade en femtilapp av mig och har inte betalat tillbaka. Det måste du skriva en pjäs om, Kent”. Fast jag tror på historien.

Kent Andersson skrev många pjäser, hela 38 stycken om man inkluderar de revyer där Anders Wällhed (hans kollega och vän från 70-talet) var medförfattare och regissör. Han slog igenom med de samhällskritiska och någon kontroversiella pjäserna Flotten och Hemmet, om man med det menar att mediafolk i staden med tunnelbana fick upp ögonen för den begåvade poeten, dramatikern och skådespelaren. Som just skådespelare medverkade han i ett stort antal teveserier (här måste Hedebyborna nämnas) och i 33 filmer.

Men Wällhed undviker i sin närmast poetiskt skrivna bok att enbart rapa upp det som Kent Andersson åstadkommit i sin yrkeskarriär. Han har försökt hitta personen bakom de fiktiva men verklighetstrogna figurer som Andersson gestaltat på scenen, i teverutan och på vita duken. Till hjälp har han haft välkända intervjuoffer som bland andra Bengt Bratt, Lennart Hjulström, Gösta Ekman, Evabritt Strandberg, Maria Hörnelius, Ingvar Hirdwall och Gunilla Nyroos och i ett bildsjok finns rikligt med foton från större delen av Kent Anderssons liv och gärning. Alla har bara gott att säga om sin vän och kollega – men så ska det förstås vara i en vänbok. Vänperspektivet till trots är det drygt 330 sidor intressant, välskriven och informativ text om en man, hans klassresa och intensiva utnyttjande av det egna och det kollektiva minnet som presenteras. Alla med minsta intresse för svensk teaterhistoria har nöje av att läsa den här boken.

Taggar: ,