KENNEDYS VAL

May 31st, 2019 | By | Category: 2019-05 maj, Recension

Omslag till Kennedys valAv Lars-Åke Skagegård
Hoi förlag, 2018
ISBN 978-91-7697-080-5, 252 sidor

Lars-Åke Skagegård är 63 år, utbildad lärare, och arbetar idag med olika projekt inom svenska kyrkan. Skagegård bor i Storvreta utanför Uppsala och har skrivit ett stort antal böcker, bland annat om Dag Hammarskjöld, Nobelpriset och Uppsala. Kennedys val är hans femtonde bok.

Romanen handlar om klanen Kennedy och Joseph P Kennedys kamp för att hjälpa sina söner till framträdanden politiska positioner. Den börjar med vad de två äldsta bröderna Kennedy gjorde under kriget. Den äldste, Joe, var den som fadern planerat skulle bli president och han dog under ett krigsuppdrag. John F. kom hem från kriget som hjälte. När John F Kennedy står i begrepp att gifta sig med Jacqueline så gör han en resa till Europa.

Skagegård hade först tänkt skriva enbart om Kennedyfamiljen, men då han är gift med en släkting till Gunilla von Post fick han höra spännande berättelser om hennes romans med John F. Kennedy. Bokens röda tråd är därför denna romans som sträcker sig över tre decennier.

Läsaren får följa familjen Kennedy och förstås med fokus på John F. Kennedys liv. Fadern Joseph har efter sonen Joes död bestämt att John ska bli USA:s president, och John ska snart också gifta sig med Jacqueline Bouvier. Allt går som familjen planerar. Sommaren 1953 åker Gunilla von Post till franska Rivieran för att studera franska. Där träffar hon John och tycke uppstår genast trots att han är femton år äldre. Författaren låter oss ta del av Johns och Gunillas tankar och känslor från sparade brev, och han bidrar också ur egen fatabur. Bägge är upp över öronen förälskade och John reser två år senare till Sverige för att vara med Gunilla under en sommarvecka. Läsaren får följa deras resor i Skåne och Johns första kontakt med svenska traditioner, inklusive kräftskiva och snapsvisor.

Boken är en fascinerande och vacker berättelse om en omöjlig kärlek som ändå levde vidare trots det stora avståndet. Vi får en inblick i resonemangsäktenskapet mellan John och Jacqueline som kontrast till känslorna mellan honom och Gunilla. Skagegård ställer läsaren inför de val som både John och Gunilla tvingades göra, och priset för korta stunder av lycka. John ville men kunde inte skilja sig från sin hustru eftersom det skulle ha satt stopp för hans politiska karriär. Och Johns karriär var viktigare än någonting annat för klanen Kennedy. Gunilla insåg till slut att deras kärlek inte hade någon framtid. Hon bröt med John och gifte sig med en svensk, Anders Ekman. Efter maken död gifte hon om sig och flyttade till USA. Där skrev hon boken Love, Jack som handlade om deras kärlek.

Skagegård har skrivit en bok väl värd att läsas.

Lars-Åke Skagegård

Lars-Åke Skagegård. Foto Robert Agius