Oct 3rd, 2011 | By | Category: 2011-10 okt, Recension

Omslag till Keltens drömKELTENS DRÖM
Av Mario Vargas Llosa
El sueño del celta 2010
Översatt av Peter Landelius
Norstedts 2011
ISBN 978-91-1-303458-4, 414 sid

Nobelpristagaren Mario Vargas Llosa har ett rikt 50-årigt författarskap bakom sig. Han räknas som en av de främsta latinamerikanska författarna (fast han nu är bosatt i Spanien) och har ett stort politisk engagemang. Han ställde upp i det peruanska presidentvalet 1990, dock utan att segra.

Jag har alltid varit förtjust i Vargas Llosas romaner, i synnerhet Tant Julia och författare, Det gröna huset och Bockfesten. Det finns alltid tuggmostånd i hans texter.

Mario Vargas LlosaDet gör det givetvis också i hans nya roman Keltens dröm. Tyvärr har detta förstärkts av det svenska förlagets val av stilsort. Naturligtvis är detta en petitess, men jag tror att jag skulle ha uppskattat romanen om den brittiske homosexuelle diplomaten Roger Casement (1864–1916) ännu mer om fonten fallit mig i smaken. Casement var en tidig, kanske den allra förste, kritikern av kolonialismens mytbildning om att det var den vite mannen som förde den goda civilisationen till ”vildarna” på andra kontinenter. Han rapporterade om den grymma behandling kolonisterna begick mot människorna i Afrika och Sydamerika vilket gav honom mäktiga fiender. Han deltog i påskupproret på Irland år 1916, försökte få Tyskland att bistå irländarna med vapen, greps och dömdes av sina landsmän till döden för förräderi och avrättades samma år genom att hängas den 3 augusti. Det sista han fick höra var: Om ni håller andan går det fortare, sir.

Vargas Llosa porträtterar honom som en man med rättvisepatos trots att han berövas illusion efter illusion. I stort sett är det en berättelse om mänsklig ondska kontra mänsklig godhet och det är sällan godheten segrar. Inte ens tron är en garant för det goda. Mario Vargas Llosa beskriver Casement som en skuldriden homosexuell, en man som syndar inför Gud genom att utnyttja pojkar. Som så ofta arbetar författaren med olika tidsplan.

Keltens dröm är en roman, men samtidigt en biografi och en faktabok. Den är både intressant och gripande, men på något underligt vis blir jag inte tagen av beskrivningen av huvudpersonen på samma sätt som jag blev av Trujillos porträtt i Bockfesten.

Omslag till Kriget vid världens ändeKRIGET VID VÄRLDENS ÄNDE
Av Mario Vargas Llosa
La Guerra del Fin del Mundo 1982
Översatt av Jens Nordenhök
Norstedts pocket 2011
ISBN 978-91-1-303798-1, 843 sid

Samtidigt med Keltens dröm har förlaget återutgett Kriget vid världens ände i pocket. I den beskriver Vargas Llosa i romanens form en verklig händelse: Efter den fruktansvärda torkan i Brasilien 1877 och slaveriets upphörande året efter följde en ekonomisk nedgång som drabbade fattiga brasilianare hårt. Människorna i provinsen Bahia, som ligger i den nordöstra delen av landet, råkade ut för den karismatiske predikanten Antônio Conselhiero (i romanen kallad Galileo Gall) som folket döpte till El Consejero – rådmannen. Hans budskap om den nära förestående världens undergång attraherade människorna och resulterade i vad man kom att kalla Upproret i Canudos.

Man byggde en egen stad och stred mot de regeringssoldater som skickats ut för att stävja upproret och allt efterhand tog till allt grymmare metoder.

Vargas Llosa lyckas skildra de olika konflikterna, språksvårigheterna, laglösheten och prostitutionen med ett förbluffande djup. Slutstriden blir episk och brutal och den gamla världsordningen slits i stycken. Det är en bister historia som här och var (gudskelov) lättas upp av författarens humor.