KASTANJETRÄDETS MAKT

Sep 18th, 2015 | By | Category: 2015-09 sep, Recension

Omslag till Kastanjeträdets maktAv Bodil Mårtensson
Bokfabriken, 2015style=”border: 1px solid black; margin: 3px; float: right;”
ISBN 978-91-76291-28-3, 423 sidor

Bodil Mårtensson har utvecklats betydligt som författare sedan debuten med romanen En chans för mycket 1999, som nominerades till Polonipriset. I den boken introducerades kriminalkommissarien Joakim Hill som sedan fick följa med på skånska brottsliga eskapader i en knappt dussin böcker som blev populära, i synnerhet i Tyskland. Hon har dessutom skrivit spännande böcker för ungdom, lättlästa böcker för LL-förlaget och en rad noveller. Mårtensson har varit medlem i den lilla föreningen Novellmästarna som i fjol firade tioårsjubileum och gav ut tio novellsamlingar där hon medverkar.

Övning ger färdighet, vilket märks i hennes historiska romaner, en genre som hon började ägna sig åt på allvar i och med utgivningen av trilogin om länsman Frans Barkhe 2011 och Blodbokens tid 2014. Kastanjeträdets makt är en fristående fortsättning på denna och utspelar sig ett decennium senare, vid juletid 1355.

Drottning Blanche och kung Magnus jul firas på Kalmar slott men i Stockholm vill man annat än julefrid. Rådsadeln gillar inte att de och kyrkan skall tyngas med ytterligare skatter som skall betala för de södra landskapens införlivande i riket. Upproret är inte långt borta. Kungafientliga planer väntar på att förverkligas. Drottningen förfäras när hon anar att sonen Erik står på fel sida ur hennes synvikel sett.

Mårtensson har åstadkommit en spännande medeltidsmix av kall politik och het kärlek. Liksom i Blodbokens tid blandas fiktiva och autentiska historiska personer och de skildras alla på ett trovärdigt sätt. Det finns mer än en intrigant person i historien och detta utnyttjas av Mårtensson på ett dramaturgiskt skickligt sätt. Man märker att hon studerat sin historia från detta århundrade och kan beskriva maktkamperna som hela tiden driver berättelsen framåt.

Bodil Mårtensson är född 1952 i Karlskrona men sedan sena tonåren bosatt i Skåne, och numera hemmahörande i Rydebäck utanför Helsingborg. Hennes böcker har sålts i mer än 260.000 exemplar enligt förlaget.

INGER STRANDBERG

Bodil Mårtensson

Bodil Mårtensson. Foto Bengt Alm