Feb 18th, 2012 | By | Category: 2012-02 feb, Recension

Omslag till Kartan och landskapetAv Michel Houellebecg
La carte et le territoire, 2010
Översättning Cecilia Franklin
Albert Bonniers förlag 2011
ISBN 9789100126384, 310 sidor

Michel Houellebecq, född 1958, är en i Frankrike mycket omdiskuterad och omtalad författare. 1998 kom Les Particules élémentaires, Elementarpartiklarna (på svenska på Bonniers 2000), därefter kom Plattform (2001), Konkurrens till döds (2002), Refug (2005) och nu senast Kartan och landskapet.  När boken kom ut i Frankrike 2010, fick den det mycket ansedda Goncourtpriset.

Houlllebecgs romaner väcker starka känslor hos de franska läsarna, men känns kanske inte lika omstörtande för våra svenska förhållanden. Möjligtvis är också de provocerande inslagen och de många sexskildringarna nu helt enkelt färre och mildare än i tidigare romaner. Nu finns inte företeelser som kloning, sexturism och sadomasochism kvar i texten.

Handligen: efter att ha arbetat i flera år med ett mycket omfattande projekt där Pariskonstnären Jed Martin har fotograferat och katalogiserat all slags föremål, framställda av människor, har han gjort sig ett namn och en förmögenhet.  Han har målat en lång rad porträtt av såväl kända som okända människor över hela världen i deras olika arbetsmiljöer och senare iscensatt en idé att fotografera Michelinkartor. Den välkände författaren Michel Houllebecq – i vart fall till det yttre, han själv, med många referenser till bland annat Elementarpartiklarna – går med på att skriva en lång text till utställningskatalogen när bilderna ska ställas ut på galleri, och som tack målar Martin hans porträtt. Efter utställningen skänker Martin tavlan, värderad till flera miljoner, till författaren.

Nästan två tredjedelar av romanen avhandlar Jed Martins minnen, hans väg till framgång, hans relation till pappan, arkitekten, hans relation till författaren Houllebecq och inte minst hans kärlekssaga med den vackra ryskan Olga, som arbetar för Michelinkoncernen. När man läser den delen av boken framstår den inte som en inledning till den tredje delen, där ett mord, närmast oöverträffat i brutalitet, plötsligt vänder hela berättelsen i en ny riktning.

Ändå är det inte fråga om någon noggrann skildring av polisarbetet, utan mera en berättelse om poliskommissarien Jasselin, på god väg mot sin pensionering. I den pågående utredningen får kommissarien anledning att betrakta sitt eget liv i backspegeln. Berättelsens olika delar knyts efterhand ihop, när Jed Martin kan hjälpa polisen att klara upp mordet på författaren Houellebecq.

Kartan och landskapet är en tämligen lågmäld roman som inte direkt har en plats i deckarhyllan, även om det alltså ingår ett synnerligen brutalt mord mot slutet av handlingen. Det slår mig att språket i boken känns aningen omständligt och gammaldags, och trots att författaren upprepade gånger ger referenser till nutid, i romanen runt 2010, gör det att man kan uppleva texten som en beskrivning av en annan tid. Sammantaget; en återhållsam och lågmäld roman. Det känns som om den drar åt flera håll och säger oss kanske inte så mycket, trots allt. Men det finns säkert fortfarande läsare som känner sig trampade på sina ömma liktornar.

ULF BROBERG

Michel Houellebecq

Michel Houellebecq. Foto Philippe Matsas / Flammarion