KARNE – SKRIET FRÅN HÄXBERGET

Aug 10th, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Karne - Skriet från häxbergetAv Kristina Suomela Björklund
Whip Media, 2017
ISBN 978-91-88579-23-2, 181 sidor

Detta är en berättelse om häxprocesserna i Ångermanland där det under häxhysterin som kallades Det stora oväsendet ledde till att många människor avrättades. 1675 var det värsta året av de åtta mellan 1668 och 1676. Då tog ”rättvisan” omkring 110 liv i Ångermanland och Gästrikland. I hela Sverige avrättades cirka 400 personer mellan 1492 och 1704. Kristina Suomela Björklund är inte först att berätta om dessa händelser (mest känd från senare utgivning är nog Vägen till Bålberget från 2013 av Therése Söderlind som behandlar häxprocesserna i Torsåker) men Björklunds berättelse går inte av för hackor den heller.

Kristina Suomela BjörklundKarne – Skriet från häxberget är en roman som utspelar sig i både förgången och modern tid. Märit, Gustav och Rebecca arbetar på ett bokförlag när det en dag kommer en gammal kvinna som vill ha en spökskrivare till sin häpnadsväckande historia om häxhysterin i Ångermanland. Mycket av det som berättas tycks vara okänt och de griper sig verket an med stort intresse. Märit börjar forska bakåt för att berättelsen ska bli historiskt korrekt och denna research får konsekvenser. I mardrömmar som upplevs som verkliga förflyttas hon till Torsåker där barn influerade av prästerskapet pekar ut kvinnor som häxor och påstår att ha blivit medförda till Blåkulla där de träffat Djävulen i egen hög person.

Ur detta lite fantasyliknande underlag har författaren sållat fram en riktigt spännande historia där det övernaturliga kommer in som ett ”naturligt inslag”. De drakoniska straffen och rättegångarna gör att en känslig läsare helst vill lägga ifrån sig boken, men samtidigt vill man ju veta hur det går. Vandringen mellan de olika tidsepokerna ger berättelsen en extra dimension.

Det är dessutom en lättläst och riktigt välskriven bok. Men så är inte heller Kristina Suomela Björklund helt ny som författare. Tidigare har hon gett ut ungdomsboken Azoria – Rubinprinsessans återkomst och medverkat i antologin Mogården – En otäck julsaga.

Spetshatt av och skyldra kvast!

ÅSA PETTERSSON