KARMA ÄR EN BITCH – mordet på en klimatikon

Jun 3rd, 2022 | By | Category: 2022-06 juni, Recension

Omslag till Karma är en bitchAv Benjamin Falk
Tallbergs förlag, 2022
ISBN 9789198718072, pocket, 217 sidor

Jag gick på reklamen och kastade mig så snart jag kunde över Benjamin Falks förstlingsverk Karma är en bitch – mordet på en klimatikon. Detta skulle nämligen vara en bok skriven i ”pusseldeckarstil”, eftersom författaren inte bara är ett stort fan av Agatha Christie ”utan hela pusseldeckargenren”, för att citera Falk själv. Agatha Christie torde vara drottningen av pusseldeckare och det kommer sannolikt att dröja innan hon abdikerar från den tronen. Många svenska författare försöker skriva som hon, efterlikna i bästa mån, men jag kan redan nu på de här inledande raderna avslöja att Benjamin Falks skrivande inte på långa vägar når upp till vad som krävs av en eventuell tronpretendent.

Benjamin FalkBenjamin Falk skriver, enligt egen utsago, pusseldeckare i en piquant noir-stil. Detta kännetecknas, enligt författaren, av en rå men samtidigt varm sarkasm blandad med mänsklig svärta. Persongalleriet består, menar författaren, av starka karaktärer med moderna problem med ambitionen att mordens upplösning både är komplexa och oväntade. Han avslutar: ”Jag hoppas att du känner dig omskakad och eftertänksam när du lägger ifrån dig boken, men även fått dig ett gott skratt eller flera!” För att fortsätta med ytterligare ett citat så kan konstateras att den erfarna författaren Linda Skugge i boken säger: ”En mycket välskriven bok. Vars deckarteam jag vill bli bästis med. Benjamin Falks bok är en charmig, stark och läsvärd debut”.

Jag är i grunden djupt besviken på mig själv, att jag gick på alla dessa lovord men jag vill ändå börja min recension i en positiv anda. Jag uppskattar verkligen dialogböcker, och det är väääldigt mycket dialog i den här boken. Det är inte bara huvudkaraktärerna Lizzie Andersson och Franz Brask som pratar och pratar och pratar i all oändlighet – ALLA snackar mycket. Ett sådant upplägg är oftast roligt och läsvärt, om det leder berättelsen framåt. På tal om berättelsen, eller handlingen om man så vill… Jo, den är intressant i sig och det skulle kunna ha blivit något riktigt bra av detta. Jag förstår också den underliggande ambitionen att – parallellt med jakten på mördarna – ge läsaren någon slags inblick i HBTQ-världen; det bästa jag kan säga om det är att jag tycker att helyllebögen Franz Brask kunde ha blivit en intressant karaktär.

Om man vet det minsta lilla om polisarbete så inser man tämligen omgående att handlingen inte håller. Är det rimligt att tro att Stockholmspolisen skulle tillåta att ett par privatpersoner leker deckare mitt under pågående spaning efter en miljöministers mördare? Aldrig. Sådant gick konstigt nog ibland för sig i verkligheten på Conan Doyles och Agatha Christies tid då en Sherlock Holmes eller en Hercule Poirot kunde tillföra ett och annat. Utfrågningarna – eller förlåt, intervjuerna – av de misstänkta sker som på löpande band av Franz och Lizzie. Tyvärr är ingen av intervjuerna det minsta intressant; samma upplägg återupprepas, det blir tämligen olidligt att läsa och tyvärr leder det inte historien framåt.

Bortåt sidan 181 börjar det ta sig något i berättelsen och på några sidor i bakvagnen av boken kom jag på mig själv att tycka att det var riktigt välskrivet, så jag kunde faktiskt uppbringa ett visst intresse då mördarna avslöjas. Men, nej, detta är inte en välskriven bok på det hela taget och det är heller inte en välredigerad bok. Möjligen skulle den ändå kunnat vara en professionellt korrekturläst bok. Dock, som gammal korrekturläsare kan jag konstatera att inte heller det är speciellt bra utfört, inte då man utan att anstränga sig hittar närmare 90 korrekturfel. Den ambitiöse debutförfattaren har potential. Men som de flesta förstagångsförfattare skulle han må bra av mycket mer inspel, utlåtanden och bidrag från professionella förlagsmänniskor.

Men jag gillar bokens omslag.

PETER OLOFSSON