Apr 15th, 2018 | By | Category: 2018-04 apr, Recension

Omslag till Kärlek, hat och andra filterAv Samira Ahmed
Love, hate and other filters, 2018
Översättning Cecilia Falk
Lavender Lit, 2018
ISBN 978-91-87879-38-8, inbunden, 293 sidor

Författaren Samira Ahmed föddes i Bombay och växte upp i Illinois, i ett hus ”som doftade av stekt lök och kryddor”, och hon bor än idag i USA. Hon studerade vid University of Chicago, och arbetade därefter som lärare i engelska på high school.  Boken Kärlek, hat och andra filter är hennes debutbok och den kom ut i år.

Den här boken är nog egentligen en ungdomsbok men passar läsare av alla åldrar. Huvudpersonen är Maya Aziz, 17 år, och född i USA av muslimska föräldrar som lämnat Indien för att söka sig en bättre framtid. Fadern är tandläkare och modern arbetar tillsammans med honom på tandläkarmottagningen.

Maya känner det som om hon levde i två olika världar, kluven mellan att följa sina föräldrars önskan att börja på college i närheten av hemmet i Chicago för att bli läkare eller jurist, och så småningom gifta sig med en passande muslimsk kille. Hennes egen dröm är att flytta till New York och studera film, och hon har alltid med sig sin filmkamera. Och hon skulle vilja bejaka förälskelsen till Phil, skolans populäraste kille, och börja dejta honom.

När Maya till slut vågat berätta för sina föräldrar om sina filmdrömmar så drabbas Chicago av en terrorattack och vänder upp och ner på hennes planer och på familjens situation. Den misstänkte har samma efternamn som Maya och människorna i deras närhet fylls av fruktan och fördomarna och hoten eskalerar. Maya känner sig instängd och snärjd. Allt hon vill är att få bestämma över sitt eget liv. Bästa väninnan Violet är ett stort stöd liksom den ogifta mostern Hina, bägge två alltid på Mayas sida. En del av Mayas tankar kretsar kring pojkar, både Phil som i hemlighet lär henne simma och Kareem, den indiska kille som föräldrarna vill att hon ska dejta. Invävt mellan dessa händelser får läsaren kortfattat följa en ung man som snaggar håret och planerar en terrorattack.

Samira Ahmed har skrivit en fängslande bok om tonårskärlek, kontrollerande föräldrar, islamofobi, rädsla och rasism, men också om drömmar och förmåga att slå sig fri. Boken är fylld av varm humor samtidigt som man ser konflikterna mellan föräldrarna som uppfostrats konservativt och religiöst, och den moderna amerikanska Maya som är som vilken tonårstjej som helst – nästan.

Den islamofobi som Samira Ahmed beskriver i boken har hon själv upplevt i USA. Mayas kärlekshistoria är rörande och värmer. Hon gillar att umgås med Kareem, som är den förste man som kysser henne, men inser att hennes känslor inte har samma djup och intensitet som dem hon hyser för Phil. Hon inser också att hennes föräldrar aldrig skulle acceptera ett förhållande med en ickemuslim. Ahmed beskriver mötena mellan Maya och Phil på ett ömt och varsamt sätt och man känner styrkan och förvirringen av den första kärleken.

Boken handlar om hopp och möjligheter. Ahmed skriver “For those who bear the brunt of hate because of the color of their skin…you are known. You are loved. You are enough. Let your light shine. I wrote this book for you.”

Samira Ahmed

Samira Ahmed. Foto Thomas Jonas

Taggar: , , , , , ,