KAPTEN STOFIL NR 8

Jan 25th, 2008 | By | Category: 2002-4, Recension

Av Joakim Lindengren, Martin Kristenson & David Nessle (red)
Skadeglatt leende 2002

Kapten Stofil har historien i vindrutan och framtiden i backspegeln. Det är nostalgi rakt igenom. Lindengrens titelhjälte, Kapten Stofil (Världens främste stofile äventyrsgestalt) återupplivar bisarrovärlden ur 60-talets Stålmannen, där allt sker tvärtom. En utflykt i Bisarro-Göteborg är en skojig upplevelse. David Nessles Maskerade Proggare – superhjälten som kan sin marxism – kastas i tiden till 1980-talets Röda Torget, där Lenin rest sig från sin sarkofag och spökar. Med rödvinsfläckad twist-end! Skojig.

Jag brukar hoppa över att nämna John Andersson, som jag inte gillar (han bidrar här med Aluminiumbussen). Skälet till mitt ogillande är hans befängda estetik. Han kan inte teckna och serierutorna är karga och stillastående. Historierna tycker jag inte heller är något vidare. Stupido-avdelningen bjuder på mycket raffel. Kristenson skriver om skådespelerskan Clara Bow, som en gång ansågs rena mansfällan, men aldrig var riktigt sådan som hennes orättvisa eftermäle gjort gällande.

David Nessle skriver en av de mest initierade och givande artiklar jag sett om Stephen King, där han går igenom händelser i Kings liv och kopplar dem till de böcker han skrev då. Dessutom en artikel om Thore Skogmans poesi. Men jag fattade aldrig vad tefatsbortförarparallellerna hade med saken att göra? Kapten Stofil fick pris av Serieakademien (vill jag minnas) 2001 och är troligen Sveriges roligaste serietidning, som dessutom har en rejäl artikelavdelning (som är minst halva nöjet!).

AHRVID ENGHOLM