Feb 6th, 2016 | By | Category: 2016-02 feb, Recension

Omslag till Kampen om tungvattnetAv Asgeir Ueland
Tungtvannsoperasjonen – Historien om den største sabotasjeoperationen på norsk jord, 2013
Översatt av Jan Wibom
Fischer & Co, 2016
ISBN 978-91-99243-02-7, 374 sidor

På senare tid har det kommit flera böcker om hjältemodiga personliga insatser under den nazistiska ockupationen av Norge, i synnerhet om människor som hjälpt andra utsatta att fly till inte minst Sverige. Men den enskilda händelse från krigsåren som fått störst internationell uppmärksamhet är antagligen sabotaget mot Norsk Hydros elektrolysanläggning för tungt vatten i Vemork vid Rjukan i Telemark. Nazityskland behövde tungt vatten i sin forskning för att få fram ett kärnvapen och för att förhindra detta genomfördes aktionen av Kompani Linge natten till den 28 februari 1943.

Under kodnamnet Gunnerside skred den knappt dussinet man starka gruppen till verket. De lyckades ta sig in i verket utan skottväxling men hade inte orkat bära med sig tillräckligt med sprängämnen för att helt demolera de arton tankar där tungvattnet separerades. I stället apterades mindre sprängladdningar under varje tank som slog hål på dem och vars verkan demolerade synliga ledningar och rör. Märkligt nog lyckades gruppen undkomma alla de tusen tyska soldater som jagade dem.

Asgeir UelandEfter några månader var emellertid produktionen av tungt vatten igång igen. Då bombade de allierade anläggningen, slog ut en generator och orsakade ett längre driftsstopp. Då bestämde sig tyskarna för att flytta produktionen till Tyskland. 20 februari 1944 gick den första delen av transporten med färja över Tinnsjø men den norska motståndsrörelsen såg till att spränga färjan när den kommit ute en bit på den djupa sjön. 14 civila dog i den aktionen.

Naturligtvis har dessa händelser, med dess inbyggda dramatik, gjort filmindustrin intresserad. Redan 1948 gjordes i Norge filmen Kampen om tungtvannet där flera av motståndsmännen spelar sig själva. 1965 kom den amerikanska filmen Hjältarna från Telemarken med Kirk Douglas, Richard Harris och Ulla Jacobsson i ledande roller. Trots att filmen påstås handla om händelserna vid Vemork är mycket uppdiktat i Hollywood.

I januari i år började Sveriges Television sända den norska dramaserien Kampen om tungvattnet från 2015 (som i original heter likadant som filmen från 1948). I Norge orsakade den våldsamma diskussioner och anklagelser om historieförfalskning, inte minst för en scen där en grupp allierade soldater avrättas, något som aldrig hände i verkligheten.

Författaren och historikern Asgeir Ueland som skrivit den mycket väl underbyggda Kampen om tungvattnet tycker också att detta är fel, men menar att de som skrivit dramatik måste ha möjlighet att ta ut svängarna enligt regeln licensia poetica.

Hans bok undviker lydnad till den regeln. Allt han berättar om i sin, vad jag kan förstå, redogörelse över den så kallade Tungvattenaktionen har han belägg för. Enbart litteraturlistan och fotnoterna uppgår till 33 tätskrivna sidor. Men han berättar inte enbart om hjältemod, uppoffringar och fosterlandskärlek – även om dessa ingredienser är de mest gripande i boken – utan han har också hittat arkivmaterial som kastar nytt ljus över de storpolitiska striderna mellan de allierade och den norska exilregeringen i London. Och han flyttar fokus från flera av hjältarna till en person som han menar inte blivit tillräckligt hyllad. Riktigt spännande är också beskrivningen av sabotagegruppens isolering i fjällen medan de förbereder sitt angrepp och den desperata flykten undan tyska förföljare i ett nästan hermetiskt avstängt Hardangervidda.
Asgeir Ueland föddes 1974. Han är historiker och skribent, utbildad vid The Hebrew University of Jerusalem och har skrivit för en lång rad norska tidningar och tidskrifter. Detta är hans första bok.

PS. Så till absolut onödigt vetande: Sketchen Hjältarna från Telemarken skrevs av Olov Svedelid och uppfördes av mig och Ulf Durling under Föreningen Kriminalförfattare i Stockholms turnéer runt landet för rätt många år sedan. Texten hittas här!