Jun 21st, 2017 | By | Category: 2017-06 juni, Recension

Omslag till KalypsoAv Ingar Johnsrud
Calypso, 2016
Översatt av Per Olaisen
Albert Bonniers Förlag, 2017
ISBN 978-91-0-015883-5, 521 sidor

Det är trevligt när en bra författare (http://www.dast.nu/recension/det-hemliga-brodraskapet-fran-wien) lyckas bli ännu bättre i nästa bok. Norges blodigaste deckarförfattare lyckas här få till en mer trovärdig och mindre spretig historia, göra bokpersonligheterna skarpare i kanterna, inte minst de två poliserna Kafa Iqbal och Fredrik Beier. I Kalypso får man gedigna inblickar i deras sorgliga liv. Utredarna, i synnerhet Beiger, har varit med om så mycket att man undrar hur han klarar det mentalt och detta lyckas Johnsrud förmedla på ett övertygande sätt. Iqbal är inte fullt så yrkesskadad, men inte långt ifrån, i denna mörka thriller som utspelar sig i ett Oslo drabbat av brott och vinter.

Man får som läsare inte vara alltför kräsmagad. Ingar Johnsrud sparar inte på detaljerna när det berättas om våld. Dock är våldsskildringen försvarbar för det mesta efter som den används som ett slags stämningsmarkör.

Anslaget är tufft.

Här vaknar Fredrik Beier upp på sjukhuset och läkaren påstår att han försökt begå självmord med hjälp av smärtstillande medel och sprit. Av detta har han själv inget minne.

Oslopolisen får besked av en brevbärare den barnlösa änka som bor i en villa i de mer välbärgade västra stadsdelarna inte längre tar in tidningarna och Iqbal åker dit och tar sig in i huset. Kvinnan finns ingenstans, däremot hittas en fetlagd död man i trappan. Först förbryllas man av att den döde inte finns i några officiella dokument och förundringen blir än större när han identifieras som en man som dödförklarades tjugo år tidigare.

Beier och hans gode vän Iqbal förenas igen när man hittar ytterligare ett lik i den norska huvudstadens kloaker. Utredningen lyckas knyta de båda samman. De var inblandade i en hemlig militär operation i den sovjetiska sfären strax efter järnridåns fall. Historien drar, i flera tidsskikt, mot konspirationer och korruption där de människor som anas i bakgrunden har dolda agendor och djupa hemligheter. Här är hämndbegäret en faktor och polisduon börjar inse att de är ute efter en gärningsman som vill ge igen för mycket och kanske inte har så mycket att leva för, något som kan göra en människa extra farlig.

De olika mycket välskrivna berättelserna om mord och storpolitik där cynismen och människors föga värde flätas samman och det finns hänvisningar till fjolårsboken Det hemliga brödraskapet från Wien i denna mycket (kanske alltför mycket) realistiska Nordic Noir. Det är inte enbart mörker och elände, här finns också scener som är så spännande gestaltade att jag – och jag är en rätt van thrillerläsare – nästan fick ta till strykjärnet för att få ner håret på huvudet igen. Det måste bero på att man tror på berättelsen.

Ingar Johnsrud, född 1974, är journalist och har arbetat som den norska dagstidningen Verdens Gangs korrespondent i Stockholm.

BJÖRN ENMAN

Ingar Johnsrud