Apr 26th, 2016 | By | Category: 2016-04 apr, Recension

Dikt: Så drivs vi
Kallocain, 1940
Dikt: Hur kan förtröstan leva
Illustrationer av Roj Friberg
Lindelöws Bokförlag, 2016
ISBN 978-91-87291-53-1, 224 sidor

Dystopier har varit stapelvara inom litteraturen sedan urminnes tider. De stora religionernas ”heliga böcker” berättar om katastrofer som är nära att utplåna det mesta på jorden och författare har allt efter sin egen politiska inriktning skrivit historier som påpekar faran med samtida fenomen. Att Karin Boye skrev den samhällskritiska romanen Kallocain närmare tio år innan George Orwell (pseudonym för Eric Arthur Blair) publicerade sin bok 1984, som har ett näraliggande innehåll, är nog inte så underligt.

I det samhälle Kallocain beskriver är medborgaren inte bara övervakad och hjärntvättad av staten – som här kallas Världsstaten – utan också lätt utbytbar. Barn från sju års ålder indoktrineras i läger att bli goda och lydiga undersåtar. Likt Storebror i 1984 ser myndigheterna till att varje hushåll har en ”politruk” som kollar eventuellt avvikande beteende och skulle inte det räcka har polisen avlyssningsapparatur överallt. Vem som helst kan ange vem som helst.

Världsstaten anser sig stå under hot utifrån och därför bor medborgarna under marken i olika celler indelade efter yrken och man får inte besöka varandras celler. Märkligt nog uppskattas detta av de flesta som anser att förfarandet ökar tryggheten.

Kemisten Leo Kall uppfinner ett sanningsserum och staten hugger direkt. Nu finns möjligheten att avslöja om människors tankar kan vara fientliga mot makten. Men en natt invaderar fienden Universalstaten och tar Kall till fånga. I sitt fängelse inser han att den så kallade frihet han upplevde tidigare inte skiljer sig så mycket från sin nuvarande situation. Men det han hör från människor som hellre skulle se kärlek och oövervakad frihet som ett bättre liv sätter igång tankar hos honom. Hos Orwell kan man ana en cynism som inte finns hos Boye som i stället visar en tilltro till människans inre stabilitet.

Litteraturforskare anser att Karin Boye hämtade inspiration till sin berättelse både från samhällsutvecklingen i Nazityskland (hon bodde i Berlin 1932–33) och från en studieresa hon gjort i Sovjetunionen.

Karin BoyeKarin Maria Boye (under en tid gift Björk) föddes år 1900 i Göteborg, bodde en tid i Stockholm och tog deprimerad och labil sitt liv med hjälp av sömnpiller vid en sten norr om Alingsås år 1941. Den stenen finns nu som ett minne av henne i Alingsås. Själv ligger hon begravd på Östra kyrkogården i Göteborg.

Som poet, hon debuterade 1922, blev hon mycket uppmärksammad, inte minst för samlingen För trädets skull där den ofta citerade raden “Ja, visst gör det ont när knoppar brister” finns. Flera diktsamlingar följde innan romandebuten med boken Astarte 1931, samma år som hon valdes in i Samfundet De Nio. Boye tillhörde den socialistiska tidskriften Clartés redaktion, var med och grundade tidskriften Spektrum och var verksam som kritiker.

Tiden i Berlin gjorde henne medveten om sin läggning och hon började leva ut sin homo- och bisexualitet, något som ledde till att äktenskapet med Leif Björk tog slut. När hon återvände hem till Sverige fann hon tillvaron svår. Homosexualitet klassades fortfarande som ett brott här.

Nyutgåvan av Kallocain kom ut hos Lindelöws Förlag 2013 och finns nu i vacker pocketupplaga.

Karin Boye-staty

Karin Boye. Staty av Peter Linde utanför Göteborgs bibliotek