Dec 4th, 2020 | By | Category: 2020-12 dec, Recension

Omslag till Kalla spårAv Matt Goldman
Gone to Dust, 2017
Översättning Mia Gahne
Lind & Co, 2020
ISBN 978-91-7861-715-9, inbunden, 340 sidor

Kalla spår är Matt Goldmans debutroman men han har en bakgrund som manusförfattare för tv (läs: Seinfeld m.fl.) och det är lätt att tänka sig den här romanen som ett pilotavsnitt i en tv-serie. I så fall en deckare som i detta avsnitt utspelar sig i januari i smällkalla snöiga Minnesota men i en miljö som får mig att tänka på Midsomer Murders i vinterskrud. Här är det fråga om villkor som gäller i USA med politik och FBI som krånglar till polisarbetet även när det utspelar i en del av landet som ligger långt från storstädernas brutalare värld.

För att fortsätta liknelsen med Midsomer så motsvaras Barnaby i romanen av en polis vid namn Anders Ellegaard som tycks vara en skötsam och hederlig polis och familjefar. Kalla spår börjar när han ringer upp sin frilansande detektive utredare och vän Nils Shapiro, en fd polis, som han känt sen polisutbildningen. Shap kallas han. Till skillnad från polisen som ville ha hans hjälp att hitta en mördare är Shap tydligen inte någon familjefar, nyskild som han är. Men skicklig på att lösa kriminalfall kan han ju vara likafullt och utan honom hade detta kunnat gå hur illa som helst.

Mordoffret här är en frånskild tvåbarnsmor, Maggie Somerville, 41 år. Hon bor i ett hus i ett villaområde med mycket stora tomter i Edina, en förort till Minneapolis. Den fisförnäma, klargörs det att Shap tycker, förort där Ellegaard jobbar och det vanligen knappt inträffar något annat än enklare trafikbrott. Det här är fråga om brott i en helt annan skala: Maggies döda kropp har återfunnits i hennes hem nästan helt täckt av dammet från tömda dammsugarpåsar, därav romanens amerikanska titel. Det finns inget komiskt över dammsugarpåsarnas damm, möjligen att det gör hennes död skändligare. Det är ett brott som måste ha planerats och genomförts utan att lämna några spår.

När Shapiro med visst stöd av Ellegaard har arbetat sig igenom diverse förvecklingar, intriger och komplikationer i form av fler intrikata brott och dödsfall, verkar det luta åt att Shapiro bara måste återkomma i fler berättelser av Goldman. Minnesota behöver män som Shapiro tycks det.

BIRGITTA NEY

Matt Goldman

Matt Goldman. Foto Peter Konerko