Jan 4th, 2017 | By | Category: 2017-01 jan, Recension

Omslag till Kall kall jordAv Adrian McKinty
The Cold Cold Ground, 2012
Översatt av Nils Larsson
Modernista, 2016
ISBN 978-91-7701-141-5, 345 sidor

I Adrian McKintys tolfte roman befinner vi oss i Belfast 1981 där bomber exploderar och paramilitära dödsskvadroner på båda sidor sätter skräck i samhället. Den nordirländska konflikten rasar för fullt och staden befinner sig i kaos, flera mord har upptäckts liksom ett förmodat självmord, och mitt i allt detta verkar kriminalinspektör Sean Duffy. Hans liv är inte alldeles enkelt eftersom han är katolik i en polisstyrka som domineras av protestantiska unionister. Fast det är inte det viktigaste, varken för huvudpersonen/berättaren eller författaren, som lägger mer emfas på polisstyrkans kamratskap. I den situation den befinner sig beskådar de ofta livet genom observationsgluggen i ett bepansrat fordon.

Adrian McKintyDuffy har sett till att ha polisiärt lösa sex mord utan att någon av gärningsmännen hamnat inför rätta. När han nu konfronteras med ett nytt lik och hans utarbetade kompisar anser att det är ett politiskt mord på en tjallare som inte går att utreda dyker han djupare ner i gåtan och hittar detaljer på kroppen som får honom att undra om det inte handlar om ett offer för en homofobisk seriemördare. Det skulle bli en stor fjäder i hans hatt om den gärningsmannen blev gripen och lagförd. Samtidigt inser han att det kan handla om något helt annat, att ledtrådarna är ett villospår. Irland har ju hittills varit befriat från seriemord.

McKintys miljö är både ovanlig och brutal. I en krigssituation blir människor hårda och polisernas inbördes repliker med vassa uddar avspeglar både rädsla och resignation. Det är skickligt turnerat samtidigt som metoden kan sägas ingå i miljöskildringen. Vissa autentiska namn från tiden dyker upp och ger ytterligare skärpa åt berättelsens många underströmmar där stadsdelar och gatunamn har betydelse för den som är insatt i konflikten. Men sådan kunskap är egentligen inte nödvändig, intrigen är tillräckligt kraftfull och spännande i sig. Våldet som beskrivs kan bli extremt och lite av detta kan man också ana i de erotiska delarna av historien – Duffy får ihop det med en snygg patolog.

Författarens språk (väl översatt av Nils Larsson) är muskulöst och emellanåt riktigt poetiskt i all sin korthuggenhet. Tempot är trots sin grundlighet högt och läsaren får vara uppmärksam för att hänga med i den intrikata intrigen.

Adrian McKinty föddes i nordirländska Belfast 1968 och växte upp i de områden han beskriver i Kall, kall jord. Som författare är han flitigt belönad med litterära priser. Under en rätt lång period var han bosatt i USA, både i Harlem, New York City och i Denver, Colorado. Sedan 2008 lever han, hustrun och de två barnen i Melbourne, Australien.

Taggar: , , , , , ,