KABARÉ VEMOD

Mar 11th, 2019 | By | Category: 2019-03 mars, Recension

Omslag till Kabaré VemodAv Boris Zetterlund
Lindelöws, 2018
ISBN 978-91-87291-50-0, 205 sidor

Boris Ukotic Zetterlund vistades tillsammans med sin mor i UNHCR-läger för flyktingar i Italien i två och ett halvt år innan de kom till Sverige på 1960-talet från Jugoslavien. Boris Zetterlund var då bara några år gammal. Idag arbetar han som senior advisor på ett dataföretag och bor i Malmö. Kabaré Vemod är hans bokdebut.

Boken handlar om två mäns resa genom livet utan att någonsin träffas. Den äldre av dem är fadern, som reser genom Europa för att få ett bättre liv, och sonen gör resan i sitt inre. Deras liv och vad de gör påverkas av saknaden och tomrummet mellan dem, inte minst deras relationer till kvinnorna i deras liv.

Boris ZetterlundRomanen baseras till viss del på historier som författaren tagit del av. Handlingen i romanen utspelar sig i Kroatien, Tyskland, Danmark och Sverige där de två männen lever. Fadern Ivan dyker inte upp till sitt eget bröllop utan lämnar sin gravida fästmö i Jugoslavien och flyttar utomlands. Han lever ett hårt liv och blir inblandad i två dödsfall, men låter det passera tämligen obemärkt som det verkar. Ivan bosätter sig i Tyskland och öppnar en restaurang med sin nya fru. Sonen Josef och modern Stelina lämnar också Jugoslavien under tidiga 1960-talet, och kommer så småningom till Malmö. Modern vill inte prata om Josefs biologiske far, och Josef har problem med sin styvfar och flyttar hemifrån i unga år. Inte heller Ivan och Stelina kommer någonsin att mötas i livet igen. När Stelina återvänder till hembygden är Ivan död och begraven.

Ivans och Josefs vägar går ibland nära varandra, dock utan att mötas. Josefs saknad av sin far går som en röd tråd genom boken, som mycket handlar om sökandet av vilka de två är och efter deras plats i tillvaron. Den är tidvis intressant och författaren skriver med att målande språk som ibland fångar läsaren. Stämningen går i moll genomgående. Personteckningarna är otydliga och händelserna hoppar fram och tillbaka i tiden. Man får egentligen inte grepp om vilka Ivan och Josef är. Helhetsintrycket blir därför splittrat, där många olika händelser läggs ihop till en historiesamling utan större sammanhang eller helhet.