JUNGFRUSTENEN

Oct 15th, 2013 | By | Category: 2013-10 okt, Recension

Omslag till JungfrustenenAv Michael Mortimer [pseudonym]
Norstedts 2013
ISBN 978-91-1-305371-4, 506 sid

Första delen i en serie om sex utlovade äventyrsromaner, skrivna av en hemlig men än så länge inte avslöjad, seriös författare som vill skriva om händelser som kan likna sådant som Dan Brown gjort synnerligen populärt – någorlunda vetenskapliga ting som bottnar i de läror som Carl von Linné spred mellan skål och vägg. Naturligtvis har spekulationer om författarens identitet redan kommit i svang och en av de seriösa som nämnts är Daniel Sjölin.

Jungfrustenen höll i sin tid på att skrämma livet ur vår store botaniker när den hittades. Den ställde nämligen hans klassifikationssystem på huvudet och utmanar skillnaderna mellan djurrike, växtrike och geologers syn på stenar. Denna sten har undanhållits mänskligheten i sekler och är hett eftertraktad av hemliga sällskap sedan den 1769 hittades av Linnés lärjunge Daniel Solander på Nya Zeeland.

Författaren har för avsikt att skriva sex romaner om tre generationer kvinnor – Ida, hennes mot Eva och mormodern Alma. Det börjar i uppskruvat tempo. I Jungfrustenen presenteras studenten Ida. På Nobeldagen kontaktas hon av Alma som ber henne ta kontakt med Nobelpristagaren Anatolij Lobov och ta hand om en mystisk ask. Den stackars pristagarens  ögon sprängs när han ser stenen och nu inser hon att det är många andra som vill åt den asken, ännu fler skrämmande saker inträffar och hon känner att hon måste lämna Stockholm omedelbums och ta asken med sig.

Hon blir naturligtvis misstänkt för att ha tagit livet av Lobov och tidningarna döper henne till ”Nobelmördaren”. Under sin flykt söker hon svar på alla frågor om den gåtfulla stenen som tycks ha haft samband med både hennes mors och mormors liv. Det blir en vådlig jakt genom Norrland, Finland och Ryssland och delar av stenens historia redovisas för läsaren. Den har varit med om mycket så vi får förutom Daniel Solander träffa Greta Garbo och Frank Sinatra, den danske vetenskapsmannen Niels Bohr och en sovjetisk diktator . Man hinner knappt dra andan. Den seriöse författaren får dyka fram lite i en förgrämd författare som ondgör sig över dagens faiblesse för kriminalromaner och andra barnsligheter som också inkluderar kritiker.

Det är verkligen ett mastigt äventyr och Jungfrustenen visar sig vara ett pilotprojekt, inledningen till ett halvdussin böcker som ska innehålla både vetenskaplighet och övernaturlighet – en boklig dokusåpa med såpans dramaturgi: massor av intrigdelar där något löses i första avsnittet och annat fortsätter in i nästa medan nya knepigheter yppas och får sin förklaring långt senare. Så måste det vara eftersom en hel del lösa trådar fortfarande fladdrar i luften när den första boken tar slut.

Nå, hur bra är det då? För all del. Läsaren har skapligt roligt emellanåt, men knappast lika kul som den hemlighetsfulle författaren haft.