JULES VERNE-MAGASINET/SCIENCE FICTION NYTT (Nr 5 10, februari 2002)

Sep 4th, 2009 | By | Category: 2002-2, Recension

Av Sam J. Lundwall (Red)

Februarinumret ägnar Sam J Lundwall nästan uteslutande åt sin självbiografi, rikt illustrerad och med inhopp av dottern Karin, som kortfattat kåserande berättar hur det är ”att växa upp med en professionell sf-nörd”. Lundwall förklarar inledningsvis att han tänker berätta om allt som gjort åren tillsammans med science fiction meningsfulla och minnesvärda – inte misslyckandena med sina bokförlag och en författarkarriär som han aldrig kunde satsa helhjärtat på. De följande sidorna är ändå ofta mörk läsning: han berättar om en pappa som blev alkoholiserad och begick självmord, om mamman som tidigt lämnade familjen och en bror som knarkade ihjäl sig, samt grov mobbning. Han flydde till bibliotek och läsning av speciellt fantastisk litteratur: och livspassionen – sf, skräck och fantasy gjorde honom i vuxen ålder till ett internationellt berömt och ofta kontroversiellt namn – det sista i och med hans ihärdiga (men inte urskillningslösa) motstånd mot amerikansk science fiction. Nämnas kan dock att han också varit vissångare och TV-producent och regisserat en science fiction-film för TV. Rent ekonomiskt var Lundwells förlagsprojekt kanske ett misslyckande, men jag kan inte hålla med om att hans inflytande har varit så litet som han påstår. Det finns inte utrymme att argumentera emot honom här, men jag är övertygad om att det var mängder av läsare som upptäckte fantastisk genrelitteratur på grund av Delta och Fakta & Fantasi. Att inte ens de mörka inslagen i självbiografin blir tung läsning beror på att Lundwall är en mycket god berättare som alltid lyckas rycka med och intressera läsaren. Kort sagt en ovanligt intressant självbiografi om en unik livsgärning inom svensk genrelitteratur. (JVM innehåller vanligtvis i första hand sf-noveller och kostar 290 kr/4 nr till pg. 63 80 86-9.)

RICKARD BERGHORN