Sep 11th, 2019 | By | Category: 2019-09 sep, Recension

Omslag till JudeträdetAv Annette von Droste-Hülshoff
Die Judenbuche, 1842
Översättare Erik Carlquist
Efterord Sten Wistrand
Hastur Förlag, 2019
ISBN 978-91-86835-44-6, 65 sidor och 34 sidor efterord

Annette von Droste-HülshoffAnnette von Droste-Hülshoff (1797 –1848) var en tysk författarinna från en friherrlig adelsätt och växte upp nära Münster. Hon fick vänta länge på erkännande, men anses även idag vara sin tyska samtids största kvinnliga lyriker med sina Gedichte (1844). Prosaovellen Judeträdet (Die Judenbuche) kom 1842. Hastur Förlag har nu givit ut den i svensk översättning och med ett utmärkt efterord av Sten Wistrand. Efterordet är långt och informativt och ger en utmärkt bakgrund för läsaren som inte känner till något om författaren eller och Judeträdet.

Det är inte var dag man får läsa en nästan två sekel gammal mordhistoria. Judeträdet är Droste-Hülshoffs enda novell, och baseras på ett mord som inträffade i Tyskland under 1700-talet. Mordet blev aldrig uppklarat. Handlingen har två huvudpersoner: Friedrich Mergel och Johannes Ingen (han har inget riktigt efternamn), och under handlingens gång förväxlas dessa två eller flyter ihop. Juden Aaron mördas under ett gammalt bokträd, och misstankarna faller på Friedrich Mergel som lämnar byn i hast liksom Johannes Ingen. Tjugoåtta år efter flykten från byn kommer Friedrich tillbaka nedbruten efter många år i turkisk fångenskap, eller är det Johannes?

Droste-Hülshoffs har skrivit en berättelse om moral och straff, där människans förfall och svårighet att bära en osonad skuld är centrala teman. Författaren använder ett vackert språk, som är osentimentalt och ofta suggestivt. Närheten till det övernaturliga bidrar till att det känns som att läsa en saga av Bröderna Grimm. Det är en fascinerande läsning från en annan tid och läsaren lämnas med flera frågor obesvarade.

Det finns en litteraturförening för författaren: Annette von Droste-Gesellschaft e.V.