Apr 27th, 2017 | By | Category: 2017-04 apr, Recension

Omslag till JudasAv Amos Oz
HaBesora al pi Jehuda Ish Kariot, 2017
Översatt från hebreiska till engelska av Nicholas de Lange
Översatt från engelska till svenska av Rose-Marie Nielsen
Wahlström & Widstrand, 2017
ISBN 978-91-46-22672-7, 333 sidor

I sin senaste bok Judas (den hebreiska titeln betyder Evangelium enligt Judas) försöker den israeliske författaren Amos Oz, som på senare tid setts som kandidat till Nobelpriset i litteratur, förstå de mekanismer och bakomliggande orsaker till förräderi i dess olika former. Samtidigt för han fram berättelsen om hur och varför staten Israel skapades allt med judiska traditioner i bakgrunden.

Berättelsen kretsar kring dem intelligente men aningen förvirrade och idealistiske sökaren och bibelforskaren Shmuel Ash. Det är sent 50-tal i Jerusalem och Schmuel har förlorat sin käresta och forskningens ständiga studier roar honom inte längre. Han blir anställd hos den kontroversielle Gershom Wald och i denne sängburne mans hus finns också den spetsfundiga änkan Atalia vars man stupat i i självständighetskriget. Shmuel dras till henne trots att han förbjudits att bli förälskad samtidigt som samtalen med arbetsgivaren genererar frågor som får honom att åter ta upp sina studier, i synnerhet frågan om aposteln Judas var en förrädare eller ej.

Judas är en djupsinnig och flerbottnad allegori över Israels våldsamma tillkomst och de delar i bibeln som gav landet namnet. Det är i synnerhet påsken, den tidpunkt då Judas Iskariot förrådde Jesus för 30 silverpenningar, som är central i berättelsen. Kan det ha förhållit sig så att aposteln Judas förräderi inte var något annat än ett missförstånd – en sak som kom att bli grunden för den nya troslärans segertåg runt världen. Shmuel Ashs djupdykning i hur judar ser på Jesus fokuserar på den komplicerade gestalten Judas som ofta förtigs i den judiska historieskrivningen. Oz återupplivar teorin att Judas kan ha varit starkast i tron på sin ledare och var den som förstod att hans lära skulle vinna mark så fort Jesus uppstod från de döda efter sin avrättning på korset.

Man kan dra parallellen till Israels förste premiärminister David Ben-Gurion som kallades förrädare när han predikade samexistens med araberna och inte alls var för att emot staten Israel bildades.

Här förekommer också frågan om nationalstaters berättigande något som hör ihop med det palestinska folkets krav på en egen nation. Oz kommer med fler frågor än svar om politisk föränderlighet, nationalismens betydelse och karlars aggressivitet. Ibland är det lite marigt att hänga med i de livfulla svängarna trots att författarens språk leder läsaren med fast hand.

Amos Oz föddes som Amos Klausner i Jerusalem 1939 och har rysk-judiskt ursprung. Efter moderns självmord flyttade han som 14-åring till en kibbutz och bytte samtidigt namn till Oz, det hebreiska ordet för styrka. Där träffade han Nily som skulle bli hans hustru. De bodde på kibbutzen i 30 år men flyttade 1986 till Arad i Negevöknen på grund av ett av barnens svåra astma. Idag bor paret Oz i Tel Aviv.

Amos Oz är en av Israels mest lästa författare, är översatt till mer är trettio språk och överöst med prestigefyllda litterära utmärkelser. De flesta av hans skönlitterära, som ofta handlar om Israels stormiga historia, verk finns på svenska.

Amos Oz

Amos Oz. Foto Uzi Varon