JUBELÅR

Jun 17th, 2021 | By | Category: 2021-06 juni, Recension

Omslag till JubelårAv Johan Nilsson
Offside Press, 2021
ISBN 9789185279685, inbunden, 248 sidor

Eftersom EM i fotboll just pågår kanske denna fotbollsroman och deckare kan vara passande läsning mellan de många tv-sända matcherna runt om i Europa? Författaren Johan Nilsson fick lust att skriva om supporterskap och gemenskap i en fotbollsvärld där pengarna styr allt mer, kan vi läsa på bokens omslagsflik. Och här handlar det nog lika mycket om vad jakten på pengar ställer till med i folkrörelsefotboll som om jakten på matchvinster.

Fotbollslaget, spelarna, supportrarna och kriminaliteten i Jubelår lever och kämpar mot makten över fotbollen, pengar och hot på en fiktiv plats. En mindre stad/plats som i romanen kallas Nordrup. Handlingen spänner över sex år om vi räknar in prologen där en alkoholiserad kvinnlig polis, som vill sätta dit en brottsling som misstänks för att hämta hem stora pengar efter en matchfixning, misslyckas för att en stjärnspelare lyckas göra mål i en viktig match och kalabalik utbryter.

I nutid har fotbollsspelaren William lyckats komma igen som spelare efter flera års kamp för att bli accepterad i laget och nu är det åter dags för säsongsfinal och möjlig uppflyttning i serien. Då samlar sig obehagligheterna runt klubben, fotbollslaget och arenan. Inte bara stjärnspelaren ska göra comeback, även storskurken (det känns lite som vilda västern här) som flydde till Asien efter händelserna i prologen dyker upp igen. Denna gång har han sällskap med möjliga kinesiska finansiärer som vill förvandla fotbollslaget till storklubb med inköpta spelare och ny arena. Den kvinnliga polisen Elena som lyckats hålla sig som nykter alkoholist till nu – hon tänker denna gång inte misslyckas med att sätta dit den återvändande gangstern.

Jubelår finns både som E-bok och som ljudbok inläst av Reine Brynolfsson.

BIRGITTA NEY

Johan Nilsson