JORDENS MEDELPUNKT

Jul 19th, 2012 | By | Category: 2012-07 juli, Recension

Omslag till Jordens medelpunktAv Anneli Furmark
Kartago Förlag 2012
ISBN 9789186003968, 155 sidor

Sextonårige Alex är på ofrivillig resa till Island med sin mamma och hennes nya kille ”Thoralf”. Han heter egentligen Rickard men i sin fascination av fornnordisk mytologi har han bytt namn och konverterat till Asa-tron. Vad han exakt tror på är osäkert, men det har drivit honom till Island. Alex kunde inte bry sig mindre. Inte hans mamma Marie heller egentligen, utan det är enbart kärleken som fört hit henne trots hennes bottenlösa nervositet. Deras resa blir inte den lättaste när deras helt olika personligheter ska försöka förstå varandra.

Annelie FurmarkJag har svårt att komma fram till om jag gillar eller ogillar denna serie. Den är välberättad och jag blev intresserad av historien. Men samtidigt ville jag snabbt komma fram till slutet så jag slapp läsa mer. Men undantag från slutet händer inte så mycket. Alex beter sig som en typisk tonåring och hamnar i trubbel på grund av det. Hans mamma oroar sig ständigt och Thoralf beter sig som en historienörd på sin livs resa.

Egentligen vill jag inte tala illa om boken, men jag kan helt enkelt inte komma på vad den egentligen vill berätta för mig. Är det något om landskapet? Något om tro och kultur? Något om människors oharmoniska relationer med varandra? Om rasism? Jag vet faktiskt inte. Och jag har efter att ha läst så många serier och sett så många filmer som gör sitt yttersta att inte ge några som helt pekpinnar tröttat på det. Jag tycker det är fegt att inte våga stå för något, och därmed slöseri med vår tid att behöva läsa/se något som bara vill säga ”allt är relativt, inget är rätt eller fel!”

Men tillhör denna serie denna kategori? Jag vet som sagt inte. Kanske kan någon annan läsare urskilja något djupare ur denna serie än jag kunde. För en sån läsare är Jordens medelpunkt säkert väldigt intressant läsning. Men jag kände mest ett stort ”vad är det jag just läst för något?”

JOHANNES GENBERG