Jul 27th, 2016 | By | Category: 2016-07 juli, Recension

Omslag till Jonathan bortom all kontrollAv Meg Rosoff
Jonathan Unleashed, 2016
Översatt av Molle Kanmert Sjölander
Massolit Förlag, 2016
ISBN 978-91-7679-016-8, 300 sidor

Meg Rosoff har skrivit flera uppmärksammade barn- och ungdomsböcker som fått priser lite här och var i världen. Senast i maj i år fick hon priset ALMA (Astrid Lindgren Memorial Award) för att hon på ”en gnistrande prosa skriver hon om människans sökande efter mening och identitet i en besynnerlig och bisarr värld” och priset, i form av ett diplom, överlämnades av kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke.

Meg RosoffJonathan bortom all kontroll är hennes första vuxenbok som handlar om den mycket unga reklammannen Jonathan Trefoil som försöker anpassa sig till vuxenvärlden genom att skaffa lägenhet, gifta sig med sin mediokra men inte helt fattiga flickvän Julie. Ingen tycks motsätta sig hans försök – utom bordercollien Dante och spanieln Sissy som han tagit hand om åt sin bror medan han jobbar i Dubai. Förstår djuren att hans sätt att leva inte är bra för honom? Hon har skrivit om ett liknande scenario tidigare, i boken Justin Case från 2008.

Jonathan är ostrukturerad, har en knäpp chef och det är inte säkert att flickvännen vill gifta sig med just honom även om hon är fast besluten att bli gift. Inte säkert alls, faktiskt. Undra på att han blir paranoid, något jyckarna i denna trassliga romantiska komedi tycks ta fasta på och försöka reda ut. Men de får också hjälp av Jonathan som projicerar sina känslor på dem och är skraj för att han kanske inte får ha dem kvar. Författaren har förmänskligat hundarna genom att låta huvudpersonen fundera över deras själsliv. Kanske är det meningen att detta ska vara roligt.

Det händer mycket, nästan för mycket, som om Rosoff inte litar lika mycket på den vuxna läsande publiken som hon gör på ungdomar.

Meg Rosoff, som föddes 1956 i Boston och sedan 1989 bor i London, är – som väl de flesta förstår vid det här laget – hundägare själv.

INGER STRANDBERG