May 12th, 2020 | By | Category: 2020-05 maj, Recension

Omslag till JomsvikingAv Bjørn Andreas Bull-Hansen
Jomsviking, 2017
Ö
översättning Cajsa Mitchell
Lind & Co, 2019
ISBN 978-91-7861-493-6, 628 sidor

Bjørn Andreas Bull-Hansen (född 1972) debuterade som författare vid 24 års ålder. Boken Jomsviking kom ut 2017 och blev hans internationella genombrott, och den första av hans böcker som översatts till svenska. Jomsviking är också den första boken i en kommande serie som har väckt stor uppmärksamhet i Norge.

Handlingen utspelar sig i Norge och norra Europa i slutet av 900-talet. Det är en brytningstid då asatron får ge vika för kristendomen och folket tvingas acceptera att styras av kungar. Läsaren får följa händelser under ett antal år genom huvudpersonen Torstein Tormodson, som på sin ålders Bjørn Andreas Bull-Hansenhöst minns sin barndom och ungdom. Det börjar när Torstein som barn ser sin far bli ihjälslagen och själv blir bortrövad för att leva flera år som träl. Torstein lyckas frigöra sig från trälskapet under en av alla de strider han deltar i, och påbörjar utvecklingen till en fruktad krigare och legosoldat. Det är en orolig tid i Norge. Olav Tryggvason vill ha makten i landet och införa kristendomen med våld och hot. Han strider bland andra mot Sven Tveskägg, kung av Danmark, och Olof Skötkonung, kung av Sverige.

Bull-Hansen har god historisk kunskap och har gjort en diger research som grund för händelserna. Han skildrar legendariska händelser som sjöslaget vid Svolder och mordet på Håkan Jarl och flera personer och företeelser känns igen från de isländska sagorna och från tidig nordisk historia. Författaren lyckas på ett trovärdigt sätt väva in sina egna personer så att deras umgänge med historiska legender framstår som naturligt. Han använder ett språk och många uttryck som bidrar till att läsaren känner sig förflyttad mer än 1000 år tillbaka i tiden. Handlingen har fina miljöskildringar och många spänningsmoment, även om de otaliga striderna ibland kanske blir alltför detaljerat skildrade.