Oct 27th, 2009 | By | Category: 2009-5, Recension

Omslag till John Lennon

Av Philip Norman
John Lennon ­– The Life 2008
Översatt av Gunilla Roos
Frank 2009

Beatlesgrundaren John Lennons historia har berättats om och om igen, sanningsenligt och inte fullt så sanningsenligt. För drygt 40 år sedan var jag chefredaktör för tidningen Idolnytt och redan då hamnade biografisk material om de fyra orkestermedlemmarna på mitt skrivbord. 1984 skrev Ray Coleman något som han kallade ”den definitiva biografin” och några år senare kom Albert Goldman med sin bok. Nu har Philip Norman skrivit en biografi som i översatt skick har fått ett omfång på 900 sidor.

Det är en uttömmande berättelse. Man kan notera att originalförlaget kallar boken John Lennon – Livet, alltså något slutgiltigt. Det svenska förlaget är försiktigare och har gett boken undertiteln En biografi.

Philip Norman

Philip Norman satte igång skrivandet med Yoko Onos välsignelse och med viss hjälp av Paul McCartney. Ingen av dem blev riktigt nöjd med resultatet, Ono menade till och med att Norman var alltför ”elak” mot Lennon och degraderade hans minne.

Kan så vara, men i ingen av de böcker som tidigare skrivits om popidolen har han framställts som ett helgon. Han hade ett herrans temperament mitt i all sårbarhet.

Boken är, trots sin längd, en riktigt intressant berättelse. Kanske är jag som ett barn som vill ha samma saga återberättad gång på gång. Det är nog också därför som jag fascineras mest av de tidiga åren. Inte så mycket av Lennons barndom men av tiden då Quarrymen och sedermera Beatles (under olika stavningar) slet för att bli bättre musiker och för att nå berömmelse. Historien om deras hedonistiska sejourer i Hamburg är en tårtbit från tidigt 60-tal.

Av privat slag är kanske spekulationerna om Lennon hade homosexuella drag. Han påstås ha legat med managerns Brian Epstein i Spanien 1963. Men om detta är sant så var han nog bisexuell – för här antyds (det är ett viktigt ord) också att han som 14-åring skulle ha varit nära att ha samlag med sin mor. Jag vet inte vad Rellingen skulle säga om dessa motsägelser. I alla fall finns det tyska töser som menar att han sexuellt var mycket normal och mycket aktiv.

Det var på scenen och i studion – inte i sängen – som Lennon och de tre andra gjorde sina största insatser. Tillsammans med producenten George Martin åstadkom de musik som folk fortfarande lyssnar till. Martin var den som åstadkom arrangemangen, musikaliskt skolad som han var, och klarade av underverk med en urgammal inspelningsapparat. Tillsammans såg de till att musikinstrument som tidigare aldrig använts i popmusik kom till användning. I avsnittet om detta borde någon korrekturläsare ha reagerat på ordet ”bläckblåsare”, men skit samma, man förstår ju vad som avses.