JOHN LE CARRÉ. DER SPION, DER ZUM SCHRIFTSTELLER WURDE

Sep 12th, 2009 | By | Category: 2003-2, Recension

Portrait und Bibliografie
Av Jost Hindersmann (unter Mitarbeit von Thomas Przybilka):
Nordpark Verlag, Wuppertal 2002

Hur blir man spion? Eller, framförallt, hur blev David Cornwell, spion och sedan världens mest kände författare av spionromaner – John le Carré? I en liten biografi, tyskt effektiv där det finns allt på 50 små sidor, skildras Carrés karriär rappt och intressant, med underhållande detaljer. Ett gefundenes fressen för le Carré-älskaren.

Välkänt är att le Carré skrev sin stora roman, Spionen som kom in från kylan, när han själv var hemlig agent och knuten till The British Foreign Service i Västtyskland.

Mindre känt men också intressant – ”arv och miljö ” – är till exempel att hans far Ronald ”Ronnie” Cornwell tydligen var en inpiskad bedragare. Vars högsta ambition var att också förmå sina bägge söner att bli kriminella. Dessutom genomsökte han deras fickor och avlyssnade deras telefonsamtal. Trots detta – eller ändå – har han en fixering till fadern, skriver le Carré senare. Många faders figurer i hans böcker är avbilder av Ronnie. En annan av le Carrés ”spionskolor” är Eton, det berömda pojkinternatet. Han skriver själv: ”Eton gjorde mig hemmastadd med brott, såväl som hyckleri – och ingendera är direkt okända inom diplomatin …”

18 romaner hittills av le Carré. Hindersmann/Przybilkas lilla biografi ger en god bakgrund till dem. Dessutom innehåller boken, för kalenderbitaren, 50 sidor källhänvisningar. Den borde absolut översättas till svenska En lämplig uppgift, tycker jag, för utgivaren av denna tidskrift, Helmut Glöck, tysktalande, ”krimi”-intresserad och dessutom själv en inte oäven lögnare.

JAN ERIC ARVASTSON