JIMI HENDRIX Spelningar och inspelningar

Dec 19th, 2017 | By | Category: 2017-12 dec, Recension

Omslag till Jimi Hendrix spelningar och inspelningarAv Jan Hallberg
Vaktel Förlag, 2017
ISBN 978-91-88441-10-2, 171 sidor

Jimi Hendrix (1942–1970) hör hemma i det som kallas 27 Club eller 27 Forever, en grupp musiker som dog vid 27 års ålder. Övriga i denna tragiska sammanslutning är Brian Jones i Rolling Stones, Janis Joplin och The Doors sångare Jim Morrison, bluessångaren och gitarristen Robert Johnson (han som lärde sig spela av djävulen i en vägkorsning) och Nirvanas sångare och gitarrist Kurt Cobain.

Jan HallbergOm Jimi Hendrix och hans musik, konserter, studioinspelningar, officiella utgåvor och bootlegskivor har gitarrnörden från Skåne, numera läraren i detta instrument på Musikhögskolan Ingesund i Arvika, Jan Hallberg skrivit en mycket detaljerad kronologisk skildring som börjar med artistens spelningar i USA på 60-talet och slutar med det sista framträdandet på Ronnie Scott´s i London 1970.

Det är ett imponerande arbete som lagts ner på att dokumentera och kommentera Hendrix cirka 250 grammofonskivor, både i eget namn och andras, framträdanden, konsertfilmer, dokumentärer och YouTube-klipp. Han håller sig strikt till det musikaliska innehållet, analyserar ljudkvalitet och ger oss en (troligen) fullständig discografi.

Däremot är han sparsam med att berätta om rockikonens liv. Det hade intresserat mig en del eftersom jag träffade Hendrix vid ett tillfälle, drack öl i hans sällskap i slutet av 60-talet på Leif Illernäs Klubb Entill på Hornsgatan 62 i Stockholm, serverad av barbystade damer. Då verkade han pigg och alert men bara något år senare dog han på Samarkand Hotel i London troligen kvävd av sina egna spyor efter en överdos av sömnpiller och alkohol.

Johnny Allen Hendrix föddes den 27/11 1942 i Seattle, delstaten Washington men bytte som fyraåring namn till James Marshall “Jimi” Hendrix. Som 14-åring såg han en konsert med Elvis Presley och imponerades av hans kompband, i synnerhet gitarristen Scotty Moore. Två år senare fick han själv en gitarr och började spela både gitarr och bas i lokala band. Han gjorde lumpen vid Fort Campbell, Kentucky 1961 och bildade tillsammans med Billy Cox bluesbandet The King Kasuals och började uppträda på soldatklubbarna.

I september 1964 anslöt han sig till Little Richard och hans turnéband The Upsetters och det var där han började experimentera med de olika ljudbilder en gitarr kunde få fram med hjälp av fuzzboxar och andra manicker. Orsaken var att han ville ”göra samma saker med gitarren som Little Richard gör med sin röst”. Det var också i den vevan han började showa med sitt instrument, inspirerad av gitarristen Buddy Guys vilda spelstil. Han började spela med tänderna, ha gitarren bakom ryggen eller låtsas ha samlag med instrumentet. Med Little Richard spelade han ett år och därefter blev han medlem av Curtis Knight and the Squires. Då var han redan på väg att bli stilbildare med sin ”bakvända” gitarr.

1966 ”upptäcktes” Hendrix av den brittiske managern Chas Chandler som tog honom till Storbritannien och kopplade ihop honom med trumslagaren Mitch Mitchell och basisten Noel Redding i trion Jimi Hendrix Experience som scendebuterade i Paris i slutet av året. De spelade in skivor och fick sitt stora genombrott sex månader senare med låtarna Hey Joe, Purple Haze, The Wind Cries Mary och följande LP-skivor. 1967 framträdde bandet på Monterey Pop Festilval och därmed blev Hendrix känd även i USA.

Det flitiga turnerande slet på honom och under sina sista år led han av sömnproblem som han försökte bota genom tungt drogmissbruk. Han gjorde många framträdanden i Sverige, det sista på Liseberg i Göteborg den 1 september 1970.
Han ligger begravd i det lilla samhället Renton utanför Seattle.