JERIKOS MURAR

Jun 18th, 2016 | By | Category: 2016-06 juni, Recension

Omslag till Jerikos murarAv Jens Odlander
Atlantis, 2016
ISBN 978-91-7353-821-3, 330 sidor

En delvis, men bara delvis, spännande historia om israeler som smugglar diamanter från Västafrika. Detta får den svenske ambassadtjänstemannen och diplomatens Markus Holtby nyblivna hustru Freddy, som är engagerad i palestiniers kamp mot Israels ockupation av deras territorium. Diamanterna används för att finansiera det blodiga inbördeskrig som florerar i västra delen av den afrikanska kontinenten.

Om den historiska och politiska bakgrunden känner säkert diplomaten och författaren Jens Odlander till mycket efter att ha arbetat på oroliga platser som Darfur, södra Sudan, Västbanken, Gaza och Israel. Han har tidigare skrivit boken Tyst diplomati om kampen för att få de svenska journalisterna Martin Scibbye och Johan Persson fria från fångenskapen i Etiopien där de greps efter att ha försökt ta sig in i gerillaområdet Ogaden. Men nu ger han sig på att skriva skönlitteratur. Där har han svårare med logiken och personteckningen.

Huvudpersonens hustru försvinner, visar sig vara kidnappad och i livsfara. Men i stället för att koncentrera sig på att finna och rädda sin nya hustru sätter han igång att utreda diamanthärvan tillsammans med den israeliska journalisten Asi Schneeweiss, en verklig stålkvinna. Hustruns öde är han märkvärdigt likgiltig inför. Smugglingshistorien har sina spännande moment, inte minst när det visar sig att härvan har tentakler mot en minister på den yttersta högerkanten. Men den spänningen dör snabbt ut när författaren snabbt byter perspektiv igen och släpper iväg sin huvudperson på nya äventyrligheter. Mängden händelser blir till sist något av en stoppkloss som inte ens de smått erotiska mellanspelen kan göra något åt.

Jens Odlander, född 1963, är sedan 2013 Sveriges generalkonsul i turkiska Istanbul.

LEIF PETER JONSSON

Jens Odlander