Nov 4th, 2013 | By | Category: 2013-11 nov, Recension

Omslag till JärnridånAv Anne Applebaum
Iron Curtain 2012
Översatt av Margareta Eklöf
Albert Bonniers 2013
ISBN 978-91-0-013519-5,664 sid

Året efter andra världskrigets slut, 1946, såg Winston Chruchill vad som hände i östra Europa och uttalade orden ”Från Stettin vid Östersjön till Trieste vid Adriatiska havet har en järnridå sänkts tvärs över kontinenten”, ett uttalande som blivit klassiskt.

Om hur Östeuropa trampades ner under den kommunistiska björnfoten berättar Pulitzerpristagaren Anne Applebaum (priset fick hon för boken Gulag 2004) i sitt nya verk Järnridån. Hon koncentrerar sig på tre länder – DDR/Östtyskland, Ungern och Polen – i berättelsen om hur den listige och hänsynslöse sovjetiske diktatorn Josef Stalin och hans hejdukar tog kontroll över en rad krigshärjade länder och därmed utökade sin intressesfär. Att han och Sovjets vittomfattande säkerhetsapparat utnyttjade det historiska läget efter att det nazistiska förtrycket besegrats är ett axiom. Det var egentligen under Potsdamkonferensen mellan Stalin, Churchill och Truman som fröet till den kommunistiska expansionen i det blödande Östeuropa såddes. Stalin gav löften som bröts och efter freden 1945 lyckades han på kort tid göra stater i halva Europa till kommunistiska lydriken.

Anne ApplebaumApplebaum har med hjälp av nya arkivfynd och hittills okända vittnesmål sammanställt hur det gick till att ge en halv världsdel ett nytt politiskt system trots alla förhoppningar om frihet och självständighet som började spira efter att de hatade nazistiska ockupanterna besegrats.

Miljoner människor utsattes ganska snabbt för en ny sorts terror (som egentligen inte skilde sig så mycket från den tidigare) och författaren gestaltar detaljrikt denna grymma politiska parentes. Sovjetblockets bästa övertalningsverksamhet sköttes av Röda Armén och politruker som såg till att människor indoktrinering i en ideologi som verkar så vacker men var så ond.

Fast armén och KGB behövde hjälp av de lokala kommunistledarna och en hemlig polis som tog kontroll över alla massmedia och politiska institutioner och såg till att kommunismens fiender förpassades till fängelse eller massgravar. Allt som inte överensstämde med Moskvas intentioner förbjöds. Det civila samhället blev det kommunistiska samhället. Dessa centralstyrda stater kallades folkdemokratier och hölls i schack av en hårdför politisk polis. Den långsiktiga avsikten var att avla fram en ny sorts människa – en homo sovjeticus – som var så funtad att hon aldrig kunde tänka sig att någon kunde motsätta sig kommunismen.

Journalisten och författaren Anne Applebaum föddes 1964 i USA. Hon har studerat vid Yale, London School of Economics och vid St Antony’s College i Oxford. Järnridån är en viktig bok i en tid där autoritära politiska krafter börjar göra sig gällande.

Taggar: , , , , , ,