JAN GUILLOU UTIFRÅN

Jul 10th, 2014 | By | Category: 2014-07 juli, Recension

Omslag till Jan Guillou utifrånAv Paul Frigyes
Lindelöws bokförlag, 2014
ISBN 978-91-85379-93-4, 312 sid

Om Paul Frigyes skrivit en bok om någon annan än Jan Guillou hade han troligen aldrig fått sitta i tevesoffan för att förklara hur ett par små uppgifter i verket varit fel i den biografiska skildringen Höjd över varje misstanke. Men nu hade han retat parnassens vithåriga lejon som i programmet visade att man inte ska hoppa på storvilt om man inte själv spelar i samma division. Medan Guillou lämnade studion med högburet huvud måste Frigyes bli kvar i ett limbo med svansen mellan benen.

Det var meningen att boken skulle komma ut på Norstedts förlag – som gett ut ett imponerande antal böcker av Guillou innan denne författare tog med sig sin fantasi och flyttade till Piratförlaget. Men Norsteds fick kalla fötter och efter ett antal turer lade de ner Frigyes projekt.

Paul FrigyesNu är emellertid boken ute, på ett annat förlag och med ny titel. Men det verkar som om incidenten i tevestudion tagit Frigyes hårt. I förordet till Jan Guillou – utifrån har han under rubriken Guilloutinen berättat om hur det gick till när Norstedts stoppade utgivningen och fick honom att gå till det lilla förlaget Lindelöws i Göteborg för att få ut sin bok. Det är en text som ska visa hur det är – och känns – att bli offer för en mycket mer känd persons makt att förtrycka åsikter han inte gillar till fullo. Frigyes försöker visa att han visserligen blivit orättvist behandlad men att det inte är så synd om honom, fast undertexten säger motsatsen.

De fel det handlade om var att han påstått att Guillou hade blivit relegerad från internatskolan Solbacka och vissa minimala oegentligheter gällande fadern under andra världskriget. Dessa delar är ändrade i den nya boken fast med tillägg som förklarar varför författaren missat i sin granskande research. Jag kan tro honom på hans ord i det fallet, däremot inte på hans påstående att svenska folket är besatt av Guillou. Kanske var det denna missriktade övertygelse som fick honom att skriva boken och därmed åstadkomma ett scoop värdigt objektet.

Men ett scoop enligt dagens journalistiska mallar tycks kräva en skandal och någon sådan kan man inte hitta på de 312 sidorna. Han berättar – ofta på ett riktigt sympatiskt sätt – om huvudpersonens många roller i det offentliga livet: journalisten som satt i fängelse för sina och Peter Bratts artiklar om IB-affären, tevestjärnan som häcklade det svenska systemet och till råga på allt fick en oskyldigt dömd person fri, författaren som med romanen Ondskan, sina romaner om Hamilton och Arn både skapat en förmögenhet åt sig själv och en turistindustri åt Västergötland och krönikören som slår hårt åt alla håll. Också när det gäller att ta itu med beskyllningarna om att vara KGB-agent.

Det är en i stort balanserad och kunnig redogörelse för allt Guillou åstadkommit inom den svenska medievärlden sedan 60-talet. Berättelsen om IB-affären är en väl genomförd sammanfattning av vad som hände och det finns humoristiska korn i redogörelsen för Guillous aktiviteter som programledare för Rekord-Magazinet i teve. Man ser fenomenet utifrån, kommer egentligen aldrig nära, trots alla narrativa inslag om huvudpersonens intensiva bataljer gällande både det ena och det andra. Det enda man får riktigt klart för sig är att Guillou har en arbetskapacitet och en arbetsvilja utöver det vanliga.

Det är mycket som ska in på bokens sidor. Man får en känsla av övermättnad ibland. Och tvivel infinner sig. Är Guillou verkligen den som är den svenska mediescenens domptör? Denna scen är visserligen krympande (tidningar slås ihop och lokala tevestationer läggs ner) men jag tror ändå inte att Guillou, trots all flit och trots att han verkar vara större än verkligheten, har tid att ta sig an och styra resten. Det som händer kring Guillou stannar ändå i närheten av Guillou.

Jag skulle tro att det kommer att säljas en hel del av denna bok, beroende på den uppmärksamhet som ägnades sågningen av den i teve. Folk köper den för att få reda på varför Jan Guillou egentligen blev så förbannad. Jag är rädd att de kommer att bli besvikna.

Taggar: ,