May 29th, 2009 | By | Category: 2009-2, Recension

Omslag till Jägarens hjärta

Av Deon Meyer
The Heart of the Hunter 2003
Översatt av Jesper Högström
Weyler 2009

När Meyers Död i gryningen från år 2000 släpptes i fjol recenserades den i Dast både av mig och av författaren Per Erik Tell. Vi var båda mycket positiva över att få läsa en kriminalroman från ett annat land är de som vanligtvis ges ut i Sverige. Tell gick så långt som att skriva att boken nog var ”den bästa kriminalroman jag har läst på mycket länge”.

Deon Meyer

Jägarens hjärta är alltså den sydafrikanske författaren Deon Meyers andra kriminalroman i svensk översättning. De som tyckte om den första och dess huvudpersoner – den avskedade polismannen Zatopek van Heerden och den gamle ANC-soldaten Tobela ”Tiny” Mpayipheli – blir knappast besvikna av denna. Här berättar Meyer om det Sydafrika som formades efter att aparheidregimen fallit. Statistik berättar att detta land är ett av de farligaste när det gäller risken att utsättas för brott. Med det i åtanke är det inte underligt att Jägarens hjärta innehåller mycket spänning, blod och raffel.

Dottern till en av van Heerdens nära vänner ber honom om hjälp – hennes far, den gamle kämpakamratens liv är i fara – och tillsammans med Tiny Mpayipheli ger de sig ut på ett uppdrag där den sydafrikanska underrättelsetjänsten vill hindra dem från att nå resultat. Mpayiphelis tidigare kunskaper som xhosakrigare och mordmaskin med både assegaj och sina blotta händer kommer till heders igen.

Det har blivit en spionhistoria som ibland tycks vara en karikatyr över alla spionhistoriers moder, med huvudpersoner som vill överträffa legendarerna i branschen. Kulneff som älskade och slog ihjäl med samma glada själ dyker upp i bakhuvudet.

Det är skitspännande hela tiden, i alla fall om man klarar av alla förfärliga repliker som ska till för att förklara (kanske inte förlåta) de grymheter man får sig till livs. Och upplösningen blir till en utlösning.

Under vägen beskriver Meyer hus Sydafrika ännu lider av sitt gamla våldsarv. Rasismen frodas och det ena säkerhetsorganet vet inte vad det andra gör. Kampen som ledde till att Mandela och hans efterträdare tog över är slutförd och just detta känns i hjärtat på huvudpersonerna. Kampen var skönare än segern. Apardheidregimens förtryck har dock ersatts av ett annat slags förtryck.

Meyer vill mycket och man tror på vad han vill medan läsningen pågår. När eftertankens kranka blekhet sätter in (och det har den skäl att göra efter denna shakesperianskt blodiga story) börjar man fundera. Vill han byta ut en myt mot en annan? Är det samhällkritik eller bara effektsökande raffel?

Deon Meyer föddes 1958 i den sydafrikanska Kapprovinsen. Han var journalist i Bloemfontein innan han blev skönlitterär författare.