Feb 4th, 2012 | By | Category: 2012-02 feb, Recension

Omslag till Jagad av lögnenAv Nora Roberts
Chasing fire 2011
Översatt av Ylva Stålmarck
Albert Bonniers förlag 2012
ISBN 978-91-0-012689-6, 458 sid

Den kvinnliga brandmannen Rowan Tipp, som ingår i en grupp som via fallskärm bekämpar vilda skogsbränder i den amerikanska delstaten Montana, plågas av sin arbetskamrats död i lågorna för ett år sedan. Någonstans inuti henne gnager tanken att hon skulle ha kunnat rädda honom. Någon tycks anse att hon är skyldig till mannens död och verkar ruva på hämnd.

Nu har gruppen utökats med nya medlemmar och det hettar till mellan henne och nykomlingen Gulliver Curry. Samtidigt tyder mycket på att det är någon som tänder eld i skogen. Är det en av brandmännen?

Rowan har alltid sett upp till sin far, en legendarisk brandman, och sedan 18 års ålder tog hon också upp faderns yrke. Som vanligt har Nora Roberts gjort grundlig forskning om bränder och metoderna att bekämpa dem. Tyvärr har hon haft svårt att ”killa sina darlingar”, man storknar nästan av alla informativa detaljer som prackas på läsaren.

Det är på sitt vis en riktigt spännande roman där romantiken överväger. Jag är övertygad om att även denna bok kommer att sälja väl. Författaren har en stor läsekrets. Enbart i Sverige har hon hittills såld tre miljoner böcker. En droppe i havet med tanke på att hon i resten av världen krängt mer än 400 miljoner exemplar (!) av sina 190 böcker (100 av dem är översatta till 25 språk). I USA påstås det att en bok skriven av henne säljs var fjärde sekund, vilket kan vara sant eftersom den 62-åriga damen har toppat amerikanska bästsäljarlistor hela 80 gånger.

Hon är en intressant kvinna. Året innan hon fyllde 30 blev hemmafrun och tvåbarnsmamman isolerad från omvärlden av en våldsam snöstorm. I stället för att drabbas av panik satte hon igång av skriva en romantisk roman. Den fick ett förlag och hon fortsatte på den inslagna vägen och fick så småningom ett publikt genombrott. Vid sidan av sina romantiska thrillers skriver honom science-fictionartade spänningsromaner under pseudonymen J. D. Robb. Sådan arbetsiver kräver disciplin. Varje dag sätter hon sig vid sitt skrivverktyg klockan nio på förmiddagen och arbetar till fem. Sånt ger resultat.

Amazon har tillkännagivit att hon blivit den tredje författaren i den så kallade Kindle Million Club. Hon, Stieg Larsson och James Patterson säljer mer än en miljon e-böcker hos den närbaserade bokhandeln.

BARBRO LINDBORG

Nora Roberts

Nora Roberts. Foto John Earle