Aug 7th, 2017 | By | Category: 2017-08 aug, Recension

Omslag till Jag ser digAv Clare Macintosh
I see you, 2016
Översatt av Mia Gahne
Lind & Co, 2017
ISBN 978-91-7461-795-5, 428 sidor

Förra året fick jag Clare Mackintoshs debutroman Jag lät dig gå i min hand och fascinerades av historien om denna smitningsolycka med dödlig utgång som Mackintosh kom att utreda i början av sin poliskarriär (hon har arbetat inom flera olika rotlar hos den brittiska polisen). Det var en psykologiskt skrämmande och stark roman med ett slut som nästan fick mig att bita på naglarna.

Clare MackintoshNär nu den andra romanen av författaren kommit började jag läsa den med viss skepsis. Skulle mina förväntningar komma på skam? Men bara efter några sidor fann jag att den rädslan var obefogad. Redan anslaget när Zoe Walker på ett Londontåg får syn på en eftertextannons i London Gazette ser annonsen ”Gift kvinna söker diskreta tillfälliga förbindelser” med ett hårt beskuret porträtt i svartvitt är giftigt. Fotot föreställer nämligen henne själv. Hon kan inte värja sig från den tanken trots att hennes familj försöker övertyga henne om att det är en annan kvinna som råkar likna henne.

De följande dagarna kommer liknande annonser men med foton på andra kvinnor med hänvisning till betalsidor på nätet och Zoe blir både fundersam och intresserad. När en av kvinnorna från annonserna hittas mördad börjar Zoe misstänka att det är någon som spionerar på henne, kanske till och med förföljer henne. Här visar Mackintosh sin eminenta förmåga att beskriva människor tankar och reaktionsmönster i en story som mitt i spänningen nästan känns obehaglig, fast på ett behagligt vis, om ni förstår vad jag menar.

Läsaren kommer den ångestfyllda Zoe inpå livet allt medan historien utvecklar sig till en mardröm som börjar involvera hennes familj. In kommer den kvinnliga polisen Kelly som dock inte alltid kan berätta allt för de inblandade om vad myndigheten fått veta. Det är mycket smart upplagt och så intensivt berättat att de kalla kårarna längs ryggraden ännu inte lagt sig. Något har jag fått andningen tillbaka efter att den osannolikt hemske gärningsmannen avslöjats.

Jag hoppas det kommer en ny Clare Macintosh nästa år. Inte tidigare, det skulle mina nerver knappas tåla.

BARBRO LINDBORG