JAG SÅG HENNE IDAG I RECEPTIONEN

Dec 6th, 2012 | By | Category: 2012-12 dec, Recension

Omslag till Jag såg henne idag i receptionenAv Anders Fager
Wahlström & Widstrand 2012
ISBN 978-91-46-22219-4, inb, 272 sid

Jag blev mycket fascinerad av Anders Fagers debut och uppföljare, Svenska kulter/Samlade svenska kulter. Blandning av skräck, fantasy och vardagsrealism i en rad kortare och längre berättelser som efterhand visade sig hänga ihop och uttrycktes på ett välformulerat, gediget, språk, var lockande och pekade på ett annat sätt att skriva skräck. Och att skriva om svensk nutida vardag.

Möjligen kan man säga att John Ajvide Lindqvist var först ut, men de skriver på helt olika sätt.

Nu har han kommit med en bok som på omslaget kallas roman. Visserligen finns här en huvudperson, men vi får följa henne, Cornelia Karlsson, både i avsnitt med henne i fokus och i andra där andra personer ser henne. Dessutom en odödlig man, Ingemar Fredman, både i nutid och under drottning Kristinas tid och under svensk-danska kriget där han är hjälpreda åt Dahlberg.

Anders FagerInte heller de nutida avsnitten kommer kronologiskt, men om man inte sover under läsningen (och det gör man inte) så spelar det ingen roll utan ger förklaringar åt sådant som tidigare var dunkelt.

Cornelia finns nu i Fagers personkrets, men flera av de andra har också varit med i Samlade svenska kulter. Det underlättar om man läst de berättelserna tidigare men det går bra att börja direkt.

Cornelia är en ung kvinna med problem. Först ser vi hennes problem som tycks börja med att hon upptäcker som elvaåring att hennes kändismor tagit livet av sig, Cornelia lever ett utsvävande liv med sex, droger och både socialt och antisocialt liv runt om i Europa. Men redan tidigt får vi veta att hon hör en röst, Den viskande mannen, och snart förstår vi att detta är det egentliga problemet.

Unga kvinnor med problem, med ett liv som vi inte vill att våra döttrar ska slå in på, är inte ovanliga i litteraturen. Men jag tycker mig ha mött osedvanligt många i ett par böcker (för vuxna och för ungdomar) i år. De skildringarna känns äkta, även om författaren knappast kan ha levt så. Hans kunskap när det gäller militärer är däremot djupare eftersom han varit i utlandstjänst själv.

Roman och skräck är beteckningar som jag kan acceptera. Fantasy känns fel eftersom det styr in tankarna på sådant som är inriktat på det främmande, annorlunda, till och med helt andra världar. Här är det främmande helt integrerat i det vardagliga.

Detta ska vara första delen i en trilogi. Jag ser fram mot del 2.

LEIF-RUNE STRANDELL