JAG ROBOT

Mar 13th, 2010 | By | Category: 2004-4, Recension

Av Isaac Asimov
I, Robot 1954
Översatt av Fredrik Ljungman
Natur och Kultur 2004

I Asimovs debutbok, nu nyutgiven novellsamling, sitter universitetsutbildade intellektuella vetenskapsmän på forskningsstationer ute i rymden och diskuterar om intelligenta robotar kan tänkas ha ett själsliv. Författarens tes är att mänsklig kontroll över tillverkade varelser och maskiner är illusorisk och alltid har varit det.

Asimov är en författare med kultstatus numera, men det går inte att dölja det faktum att han är en stel författare (trots att nyöversättningen är mycket bra) om man jämför med mer sentida storheter som William Gibson, Philip K. Dick eller Stanislaw Lem. Man kan visserligen påstå att utan Asimovs fantasier skulle ingen av dem ha kunnat skrivit det de gjort. Asimov hade inte heller rätt i sina spådomar. Han poängterade gärna att om ett halvsekel skulle den artificiella intelligensen styra världen, men det har vi inte sett mycket av. Jules Verne var mycket säkrare som spågubbe.

Man kan inte heller påstå att Asimov skrev särskilt roligt, om man nu inte tar hans djupsinnigheter som ett slags perverterad humor. Men författaren har ändå gjort en stor insats – utan hans böcker skulle knappast populärkulturen försetts med en massa robotar som ett slags ifrågasättande av definitionen av vad som är mänskligt. Det var i denna bok som Asimov präntade de tre robotlagarna: 1) En robot får inte skada en människa eller genom att inte ingripa tillåta att en människa kommer till skada. 2) En robot måste lyda de kommandon en människa ger den, så länge inte dessa kommandon strider mot första lagen. 3) En robot måste skydda sig själv så länge inte det skyddet strider mot första eller andra lagen.

Boken kom ut i samband med att Hollywood gjort film ”inspirerad” av novellerna, en film med Will Smith i huvudrollen. Den har blivit något helt annat – en rasistisk karl som far runt på motorcykel i en nersmutsad stad och slåss mot robotar, skjuter dem eller krockar med dem så pyrotekniken står härliga till. Gillar man action kan man se filmen, gillar man Asimov … nää.

ÅSA PETTERSSON