JAG ARNE Del 2

Jul 18th, 2012 | By | Category: 2012-07 juli, Recension

Omslag till Jag Arne del 2Av Charlie Christensen
Kartago Förlag 2012
ISBN 9789186003975, 480 sidor

I början av 80-talet, när varenda svensk verkade tro att de tillhörde vinnarlaget och inte längre behövde fackföreningar, solidaritet eller skattefördelningspolitik, föddes Arne Anka: en ständigt ohörd och lika ständigt nedsupen sanningssägare. En alkis som tror att skillnaden mellan att vara tragisk och att vara djup är de böcker man läser. Och i likhet med andra självutnämnda Messias därute kunde han vara lugn i att han har trots allt rätt … någon gång ibland i alla fall.

Sedan 1983 dök han upp då och då och påminde oss om hur lite världen trots allt förbättrats och att inte ens all massproducerad parfym i världen kan dölja stanken runt Charlie Christensenomkring för den som väljer att lukta lite. 1995 försvann Arne, för alltid trodde man. Men 2004 återkom han. Lite äldre, frånskild, småbarnsfar och precis lika livserfaren och förbannad som förut. I detta album får alla som råkade vara på tapeten när serien skrevs en redig dänga: allt från George Bush till Gudrun Schyman till Anna Anka (ej släkt). Allt från kriget i Irak till klimathotet till knarkkriget i Mexiko. Allt från stroppiga strebers till lillgamla småglin till krokodiltårs-gråtande, giriga bankchefer.

Är det kul?

Oftast.

Är det sanningen som sägs?

Antagligen.

Är det politiskt färgat?

Det är rödare än Marx rosiga kinder!

Denna seriebok är helt klart riktad till den som sörjer en tid där bandet Knutna nävar var på folks läppar. Eller så är den riktad till den som tycker att Knutna nävar var sånt trams som stod i vägen för verkliga förändringar. Det är i alla fall inte ett album för de som tycker att finanskrisen är en parentes och att de nya moderaterna inte är socialdarwinistiska nog. Den här serien slår mot alla som förtjänar det, närhelst de förtjänar det.

För den som alltid har fel får ingen nåd, inte av Arne i alla fall!

JOHANNES GENBERG