Jan 7th, 2016 | By | Category: 2016-01 jan, Recension

Omslag till Jag är PilgrimenAv Terry Hayes
I am Pilgrim, 2013
Översättning Örjan Sjögren
Bazar, 2015
ISBN 9789170283857, inbunden, 791 sidor

Med nästan 800 sidor sticker Jag är Pilgrimen ut i floden av ny spänningslitteratur. Men det räcker med att läsa de inledande kapitlen för att förstå att boken har mer lockande egenskaper. Spänningen hamnar snabbt på hög nivå, cliffhangers avlöser varandra och läsaren är fast i en kombinerad agentroman och deckare som rusar vidare mot ett hotande Harmagedon.

Huvudpersonen, som har många alias men inget säkert namn, är en amerikansk spion i elitklass. Han har försökt dra sig tillbaka till ett mer normalt liv efter attacken mot World Trade Center, men kallas tillbaka i jakten på en okänd fiende som provat ut ett biologiskt vapen i Afghanistans svårtillgängliga bergstrakter. Trots alla frågetecken som han förväntas räta ut är en sak säker: det biologiska vapnet skulle kunna utplåna en betydande del av jordens befolkning om, eller när, det släpps loss.

Terry HayesKring denna intrig väver Terry Hayes en tät berättelse med återblickar på agentens tidigare liv och några sidohistorier, särskilt om ett par mord i New York och den turkiska staden Bodrum. En stor del av handlingen utspelas på den senare platsen, men stora delar av Mellanöstern och Centraleuropa avverkas också, liksom Ovala rummet och några andra udda interiörer. Huvudpersonens kontrahent, den person som har kontroll över det biologiska vapnet, tillåts att bli psykologiskt (men kanske inte religiöst eller ideologiskt) sammansatt och delvis begriplig.

Det som främst utmärker Jag är Pilgrimen är ändå inte dessa likheter med filmer och tv-serier á la Homeland. Det är i stället kraften i en traditionell roman med starkt driv, där berättaren har full kontroll över alla delar, där inget sker av en slump och där detaljerna är så genomarbetade som berättelsens trovärdighet kräver. Märkligt nog är detta en debutbok, även om Terry Hayes har svarat för manus till filmer som Mad Max2 och Lugnt vatten och tv-serier som Bangkok Hilton.

Så det är bara att tacka och ta emot detta gedigna kraftprov. Åtminstone så länge som man accepterar den USA-centrerade världsbilden och idén om manliga toppspioner som mänsklighetens riddare och räddare.

PÄR ALEXANDERSSON

Taggar: , , , , , ,